Dansk forskning hot emne i USA

Dansk forskning viser, at selv en lav grad af fysisk aktivitet er relateret til en lavere risiko for bakterielle urinvejsinfektioner. Og det er godt nyt særligt for kvinderne, fordi halvdelen af alle danske kvinder mindst en gang i livet rammes af sygdommen. Er man kvinde i USA, er man med stor sandsynlighed allerede stødt på den gode nyhed, som er blevet et hot emne i de amerikanske medier.

Ifølge Statens Serum Institut bliver 50 pct. af alle kvinder ramt af urinvejsinfektion mindst én gang i livet – og sygdommen vender tit tilbage. Faktisk får halvdelen af de ramte kvinder en ny infektion allerede inden for et år. Men der er godt nyt. Dansk forskning viser nemlig, at selv et beskedent niveau af fysisk aktivitet er relateret til en lavere risiko for at få sygdommen.

- Hvis du spadserer eller cykler 4 timer om ugen, viser studiet, at dette er relateret til en 21 pct. lavere risiko for formodede bakterielle urinvejsinfektioner. Og er du oppe at dyrke motionsidræt 4 timer om ugen er dette relateret til hele 32 pct. lavere risiko, fortæller Kathrine Pape Madsen, kandidat i folkesundhedsvidenskab fra Aalborg Universitet.

Stor medieinteresse i USA

Og det er en nyhed, som er blevet hot i USA, hvor store medier som eksempelvis TIME Magazine, Cosmopolitan, Elite Daily og MSN har bragt den gode nyhed. - I USA er mere end 8 millioner lægebesøg årligt relateret til urinvejsinfektion, forklarer Kathrine Pape Madsen. Der er med andre ord tale om et ganske væsentligt problem for både de enkelte kvinder og for samfundet som helhed.

- At vi nu har en viden om denne sammenhæng gør, at vi kan begynde at bruge den viden til at interessere os for egentlig forebyggelse af de her bakterielle urinvejsinfektioner. Der har tidligere været forsket meget i sammenhængen mellem fysisk aktivitet og virusinfektioner, men ikke sammenhængen med de bakterielle infektioner, som ofte er langt alvorligere, fortæller Kathrine Pape Madsen.

• Forskningen bygger på tal fra 18.874 respondenter
  • Resultaterne er fremkommet på baggrund af samkøring af registre over udskrivningen af antibiotika og sundhedsoplysninger indhentet ved hjælp af spørgeskemaer
  • Forskningen viste også, at lav fysisk aktivitet relateret til den generelle risiko for bakteriel infektion var associeret med en 10 pct. lavere risiko
  • Forskningsartiklen er publiceret i tidsskriftet Medicine & Science in Sports & Exercise