AAU-studerende Jakob Blåbjerg fik OL-chance

AAU-studerende og AaB-spiller Jakob Blåbjerg har været til OL i Rio med fodboldlandsholdet. Aalborg Universitet og Nordjysk Elitesport har givet ham den nødvendige støtte og fleksibilitet, så han kan drible mellem sportskarrieren og energistudiet uden at skulle gå på kompromis.

Aalborg Universitets støtteordning for elitesportsudøvere, Nordjysk Elitesport, gav AAU-studerende og AaB-spiller Jakob Blåbjerg muligheden for at deltage i OL sideløbende med bachelorstudiet.

- Nordjysk Elitesport har været essentiel for, at min hverdag kan gå op i en højere enhed. I samarbejde med Aalborg Universitet og Nordjysk Elitesport har vi lavet skræddersyede ordninger, så jeg undgår at skulle gå på kompromis med fodboldbanen eller studiet, forklarer AaB-spiller og AAU-studerende Jakob Blåbjerg, der netop er vendt hjem fra OL i Brasilien med U23-landsholdet.

Når Blåbjerg ikke er at finde på AaB’s baner, læser han Energi på AAU. Han er medlem af universitetets lokale rådgivnings- og støtteordning for studerende elitesportsudøvere, Nordjysk Elitesport, der hjælper ham med at vedligeholde studiet og samtidig forfølge sine sportslige ambitioner. Ifølge Jakob Blåbjerg ville han ikke kunne præstere ligeså godt på fodboldbanen, hvis ikke han havde sit studie:

- På universitetet får jeg lige nøjagtig det frirum og den adspredelse fra dagligdagen hos AaB, som gør, at når jeg er til træning og skal til kamp, er jeg bedst muligt opladt og klar til at spille fodbold. Derfor er det fantastisk at komme ud på AAU og dyrke nogle andre interesser, fortæller Jakob Blåbjerg.

Støtte fra AAU og studiekammeraterne

Jakob Blåbjergs bedste OL-minde er indmarchen til åbningsceremonien i Rio. Han fortæller, at selvom ventetiden var lang, før Danmark skulle gøre sin entré, glemte han alt om trætheden, da han gik ind på stadion. Imens Jakob og resten af landsholdet kæmpede for Danmarks fodboldære i Brasilien, blev der sørget for, at Jakob kunne indhente det tabte på studiet ved sin hjemkomst.

På studiet er de imødekommende overfor elitesportsudøverne og hjælper med at finde løsninger, når sporten overlapper – for eksempel i forbindelse med eksaminer. Igennem Nordjysk Elitesport er der også etableret en ”buddy-ordning”, hvor Jakob samarbejder med en medstuderende, der tager noter eller optager forelæsninger, når han selv er forhindret.

- Det kræver selvfølgelig lidt selvdisciplin at se de optagede forelæsninger og gennemgå noterne, men det er også op til mig selv at skabe gode relationer til de andre studerende og dermed få nogle gode ”buddies”. Efter jeg fik at vide, jeg skulle med til OL, har jeg også fået en masse dejlige hilsner fra mine studiekammerater, fortæller Jakob.

Eftersom OL er slut for de danske fodboldherrer, skal Jakob nu tilbage til hverdagen. Han siger, at han må lægge de store OL-oplevelser bag sig og fokusere på AaB’s målsætning om at komme i top 6 i Superligaen - og sit eget mål om at udvikle sig som spiller. For at nå det mål fortsætter AAU og Nordjysk Elitesport med at være en essentiel del af balancegangen mellem studie og sport:

- Universitetet giver mig alle de værktøjer, jeg behøver for at forfølge mine ambitioner. Pusterummet er alfa og omega for min hverdag og for, at jeg kan præstere optimalt. Jeg nyder den fleksibilitet, AAU og Nordjysk Elitesport tilbyder mig. Det har gjort det muligt for mig at studere og gennemføre to af mine seks år på bacheloren i Energi, siger Jakob.

Nordjysk Elitesport og Aalborg Universitet havde også erhvervsøkonomistuderende Anette Viborg med til OL, som dystede indenfor sejlsport.

Elitesportkoordinator Rasmus Haagensen, mail: rh@adm.aau, tlf.: 22260044.

Find mere information om Nordjysk Elitesport på nordjyskelitesport.dk og se deres nye video.