A.P. Møller Fonden donerer til ambitiøs ny innovationsbygning på Aalborg Universitet

En donation på 100 mio. kroner fra A.P. Møller Fonden gør det muligt for Aalborg Universitet at opføre et markant nyt knudepunkt for entreprenørskab og tværvidenskabelig forskning. AAU Science and Innovation Hub vil give studerende, forskere og virksomheder nye og optimale muligheder for at samarbejde om at løse samfundets store udfordringer.

Entreprenante studerende, talentudvikling og tværvidenskabelig forskning kan se frem til helt unikke forhold på Aalborg Universitet (AAU), efter at A.P. Møller Fonden på sit seneste bestyrelsesmøde besluttede at donere 100 mio. kroner til opførelsen af en markant ny bygning, AAU Science and Innovation Hub, på universitetets område i Aalborg Øst.

AAU Science and Innovation Hub skal fungere som et topmoderne knudepunkt med optimale fysiske rammer for den tværvidenskabelige forskning – ikke mindst den del, hvor forskere og virksomheder mødes i et samarbejde om at løse store samfundsmæssige problematikker som bæredygtighed, klimaforandringer, it-sikkerhed og demografiske ændringer.

- Vi har på Aalborg Universitet en stærk tradition for at samarbejde med virksomheder og organisationer om at tackle konkrete problemstillinger. AAU Science and Innovation Hub vil løfte dette samarbejde op til et højere niveau ved at skabe innovative miljøer, hvor forskere, studerende og virksomheder kan samarbejde om at udvikle forretningsideer til gavn for Danmark og resten af verden, siger rektor på AAU Per Michael Johansen.

Den nye bygning samler universitetets inkubatormiljøer for studerende og unge forskere på en enkelt lokalitet, hvor de vil indgå i fællesskaber med etablerede virksomheder og forskere. Der vil blive oprettet laboratoriefaciliteter, hvor virksomheder sammen med studerende kan eksperimentere og afprøve ideer med henblik på at skabe nye iværksættere eller gøre små og mellemstore virksomheder større via nytænkning og innovation.

Med sin centrale placering på AAU, sin størrelse (8500 m2) og en forventet markant arkitektur vil den ny bygning blive et regionalt fyrtårn for viden og vækst og et udstillingsvindue for det gode samarbejde mellem AAU’s studerende og forskere på den ene side og regionens store og små virksomheder på den anden side

Bygningen bliver bl.a. udstyret med værksteder, prototypelaboratorier og andre innovative faciliteter. Det samlede budget for opførelsen er 200 mio. kroner; AAU finansierer 100 mio. kroner og A.P. Møller Fonden har doneret 100 mio. kroner. Det er den største enkeltdonation til Aalborg Universitet nogensinde og den første fra A.P. Møller Fonden.

- Det er en glæde for Fonden at kunne bidrage til dette nyskabende hus. Især muligheden for at bringe entreprenante unge studerende sammen med virksomheder og forskere, som sammen kan skabe innovation og nye løsninger. Vi ser frem til at følge resultaterne af arbejdet i AAU Science and Innovation Hub, siger Henrik Tvarnø, direktør i A.P. Møller Fonden.

- Vi er glade, stolte og taknemmelige for den store donation. Donationen er stærkt medvirkende til, at en af AAU’s væsentligste ambitioner – nemlig at skabe endnu mere værdifuld viden for omverdenen – nu bliver til virkelighed, siger Per Michael Johansen.

Yderligere oplysninger

Rektor Per Michael Johansen står til rådighed for yderligere oplysninger. Kontakt ham via strategisk rådgiver Bo Jeppesen på tlf. 6140 4061 eller e-mail boje@adm.aau.dk