Studerende vinder pris for robot-artikel

To studerende fra Art and Technology, Sally Grindsted og Anja Christoffersen, har vundet en pris på en konference i Holland for deres artikel om, hvordan man kan få mennesker til at acceptere og forstå sociale robotter ved hjælp af teater.

Sociale robotter bliver mere og mere almindelige i hverdagen. På hospitaler gør robotter det fx muligt at være til stede uden fysisk at være der ved hjælp af en såkaldt telerobot, og hos borgere bliver robotter fx brugt til at øge livskvaliteten hos ældre (robotsælen Paro).

Mange har aldrig før mødt en robot, og derfor kan det både være overvældende og lidt skræmmende, men stadig også spændende at møde en. Samtidig er der en del af befolkningen, der stadigvæk tvivler på ideen om at få robotterne tættere ind på livet. De er bange for at miste den menneskelige kontakt, og at robotterne fx kommer til at erstatte ansatte i sundhedssektoren. Der refereres til robotternes “kolde” hænder.

Sally Grindsted og Anja Christoffersen valgte som en del af deres 6. Semester-projekt på Art and Technology at sætte et teaterstykke op, hvor en robot og et mennesker interagerer med hinanden. Ideen var at vise et muligt fremtidsscenarie, hvor robotter har fået en større rolle i hverdagen. Hensigten var at vise, hvordan en robot kunne være gavnlig i nogle situationer, fx som redskab til at hjælpe ensomme.

Artiklen, som de to studerende skrev på baggrund af deres 6. Semester projekt i samarbejde med Elizabeth Jochum and Zheng-Hua Tan og hans afdeling (iSocioBot) vandt prisen Best Paper Award Runner-up ved New Friends Conference 2015 med begrundelsen, at der er tale om et spændende projekt med stort potentiale. Der var vejlederen, Elizabeth Jochum, der opfordrede de to studerende til at deltage i konferencen. Om udbyttet af at deltage i konferencen fortæller de:

- På konferencen fik vi muligheden for at møde en masse andre folk der både laver forskning og interesserer sig for robotter i sundhedssektoren. Vi fik muligheden for at snakke med folk, få ideer og samtidig se, hvad der sker netop lige nu inde for dette felt.

Sally Grindsted og Anja Christoffersen læser nu Human Centered Informatics (Informationsvidenskab) på Aalborg Universitet.

Mere information:

Las artiklen: ROBOT FUTURES: USING THEATRE TO INFLUENCE ACCEPTANCE OF CARE ROBOTS

Contact:

Sally Grindsted: E-mail: sgni12@student.aau.dk,  mobil: +45 25211068