Studerende hylder terrorofre og fransk lysfestival

En gruppe studerende fra kandidatuddannelsen i lighting design skulle have deltaget i den franske lysfestival Fête des Lumières i begyndelsen af december. Da festivalen blev aflyst på grund af terrorangrebene i Paris, valgte de studerende at vise deres deltagelse med en lysinstallation på broen mellem de to bygninger på AAU CPH.

I begyndelsen af december skulle en gruppe studerende fra kandidatuddannelsen i lighting design deltage i den internationale franske lysfestival Fête des Lumières i Lyon. Desværre måtte festivalen aflyses på grund af sikkerhedssituationen efter terrorangrebene i Paris i november. De studerende var naturligvis skuffede, men de valgte at tænke positivt og komme op med en ide til, hvordan de kunne vise deres deltagelse på deres helt egen måde.

Oprindelig var de studerende var meget beærede, da de blev inviteret til den prestigefyldte traditionelle Fête des Lumières i Lyon i december 2015. De havde arbejdet hårdt hele året for at færdiggøre deres installation ”We are the band”, og alt var parat til turen derned, da lysfestivalen blev aflyst.

- Selvom vi selvfølgelig forstod og respekterede årsagerne til aflysningen, blev vi da meget skuffede, for vi havde arbejdet så hårdt med vores projekt. Desuden var vi så beærede over at blive inviteret, at aflysningen kom som noget af en mavepuster for os, fortæller studerende Mikolaj Lewandowski, som tilføjer:

- Men så valgte vi at rette fokus et andet sted hen”.

De studerende gik i stedet ud og købte 372 stearinlys – et for hvert år lysfestivalen har været afholdt. Fête des Lumières bygger nemlig på en over 150 år gammel tradition, hvor befolkningen i Lyon sætter lys i vinduerne og på den måde lyser hele byen op for at fejre Jomfru Maria. Den oprindelige fejring af Jomfru Maria går imidlertid 372 år tilbage. Siden 1643 har indbyggerne i Lyon nemlig fejret Jomfruen som tak for, at byen blev holdt fri af pesten.

Alle de 372 stearinlys blev tændt og placeret langs med gangbroen på A.C. Meyers Vænge, som forbinder AAU’s to bygninger i Sydhavnen i København. På denne måde ærede de studerende ofrene for terrorangrebene i Paris samt Fête des Lumières på en enkel og traditionel måde.

- Jeg synes, de studerende har gjort det rigtig flot. Det er en meget fin og samtidig nævneværdig måde at udtrykke sin sorg over de frygtelige angreb i Paris og sende et signal om sammenhold, samtidig med at man udtrykker, at man glæder sig til næste år”, siger professor Marc Fontoynont.

De studerende er alle færdige med at læse til sommer 2016. Men de er blevet inviteret til Fête des Lumières 2016 med deres installation ”We are the band”. Bystyret i Lyon har nemlig besluttet at udskyde dette års festival til 2016 og invitere alle de deltagere, som skulle have været med i år. Selvom de studerende på det tidspunkt er over alle bjerge, vil de vende tilbage for en kort stund i december 2016 for at repræsentere AAU i Lyon.

- Det ville være sådan en skam, hvis de ikke fik muligheden for at præsentere deres projekt, så vi er virkelig glade for, at bystyret i Lyon har taget denne beslutning, siger Marc Fontoynont.

De studerende er allerede begyndt at glæde sig til Lyon næste år, men pt. er de så småt ved at være mere optagede af deres specialesemester, som venter dem til foråret. Bagefter står dimissionen for døren.

Fakta

• En gruppe på seks studerende fra Lighting Design og Sound and Music Computing fra Aalborg Universitet København var inviteret til Lyon for at deltage i dette års Fête des Lumières. Desværre måtte lysfestivalen aflyses på grund sikkerhedssituationen i Frankrig.
  • I 2015 blev Fête des Lumières i stedet afholdt i mindre skala den 8. december som en hyldest til ofrene for terrorangrebene i Paris.
  • De studerende besluttede at ære ofrene samt Fête des Lumières på deres egen måde ved at placere tændte lys langs med gangbroen på A.C. Meyers Vænge i Sydhavnen.
  • Eftersom der var store forventninger til Fête des Lumières i 2015, har bystyret i Lyon besluttet at udskyde 2015-udgaven til næste år. Således vil de studerende alligevel få en chance til for at vise deres arbejde frem.

Professor Marc Fontoynont (Statens Byggeforskningsinstitutmfo@sbi.aau.dk

Lektor Michael Mullins (Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi, Aalborg Universitet København) mullins@create.aau.dk

Kandidatstuderende i Lighting Design, Mikolaj Marcin Lewandowski, mlewan09@student.aau.dk

Kommunikationsmedarbejder Tine Tindal, tlts@cs.aau.dk, 99 40 92 45