Store forventninger til AAU Esbjergs nye topmoderne faciliteter

18. december blev snoren klippet for den nye bygning på Aalborg Universitet Esbjerg. Faciliteterne betyder et markant løft for forsknings- og studiemiljøet og ventes at bidrage både til at tiltrække flere forskere og studerende og til at løfte universitetets samarbejde med omverdenen.

Der blev ikke lagt skjul på de store forventninger, da Aalborg Universitets nye bygning i Esbjerg officielt blev indviet 18. december. Bygningen, der indeholder både nye laboratorier og nye studieområder, vil give bedre mulighed for at samarbejde med lokale virksomheder og institutioner. Der er ny energi og ny inspiration at hente for både forskere og studerende i de lyse og rummelige faciliteter. Og det vil tiltrække både flere studerende og flere internationale forskerkapaciteter, lød det bl.a. fra talerne ved indvielsen.

Rektor for Aalborg Universitet Per Michael Johansen fremhævede, at den flotte nye bygning og faciliteterne vil bidrage til, at universitetet kan leve op til sin strategi ’Viden for verden’ de kommende fem år. Han nævnte også, at Aalborg Universitet Esbjerg i forvejen arbejder tæt sammen med områdets store offshorebranche om udvikling af teknologi og uddannelser, og det samarbejde vil den nye bygning styrke.

Campusleder Anders Schmidt Kristensen understregede i sin tale, at de nye laboratorier, studie- og undervisningsmiljøer med unik kunst på væggene vil give ny energi og inspiration. Han inviterede kommende studerende og forskere samt institutioner og virksomheder indenfor på campus til et samarbejde om at nå nye mål og skabe mere værdi i hele regionen.

Dekan for universitetets Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet Eskild Holm Nielsen sagde, at Esbjerg nu har fået et nyt og meget synligt fyrtårn for uddannelse og forskning. Hans håb er, at de nye faciliteter kan øge universitetets tiltrækningskraft over for nye studerende.

- Vores tilstedeværelse her i området skaber ikke kun nye løsninger og ny viden, men også mønsterbrydere og kvalificeret arbejdskraft til et erhvervsliv, der i den grad har brug for det, sagde Eskild Holm Nielsen.

Esbjergs borgmester, Johnny Søtrup, pegede på, at bygningen har fået sit helt eget udtryk med træfacaden, som både kan modstå det barske klima ved vestkysten og samtidig passer godt ind i omgivelserne.

- Jeg kan kun forestille mig, at de studerende med daglig gang i disse omgivelser vil opleve højere karakterer fra nu af. For hvorfor tage hjem, når man kan opholde sig her, sagde borgmesteren og listede kommunens bidrag – multibane, volleyballbane, motionsmotorvej og haver, som indbyder til aktivitet og ophold – til at trække studerende til byen.

Indvielsen sluttede med en rundvisning, hvor bl.a. det nye bølgebassin og den meget omtalte kunst blev vist frem. Billedkunstner Camilla Rasborg har kreeret et 100 kvadratmeter stort relief fremstillet af inventaret fra de tidligere laboratorier samt 34 tryk af syreplamager, som udsmykker kontorglasvæggene i den nye bygning.

Om- og nybyggerierne har en værdi af 131 millioner kroner. Byggeriet er finansieret ved hjælp af de såkaldte Unilab-midler. Unilab-midlerne er en bevilling fra Folketinget, der sikrer seks milliarder kroner til indretning af laboratorier i verdensklasse på danske universiteter.

Yderligere oplysninger:

Campusleder Anders Schmidt Kristensen, tlf. 4218 0842, e-mail: ask@civil.aau.dk