Professor udnævnt til smertepræsident

Det varer ikke længe, før 2015 bliver til 2016. Det nye år er udnævnt til internationalt ledsmerteår, og det kommer en professor og smerteforsker fra Aalborg Universitet til at stå i spidsen for.

Professor, dr.med., ph.d. Lars Arendt-Nielsen fra Aalborg Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet er nemlig udnævnt til præsident for det internationale ledsmerteår.

Det er den internationale smerteforskerforening, IASP (International Association for the Study of Pain), der har udnævnt 2016 til internationalt ledsmerteår, og der er nok at tage fat på.

Grundet flere ældre medborgere og livsstilsygdomme som eksempelvis fedme forventes i løbet af de næste 10-20 år en mangedobling af antallet af personer, der lider af ledsmerter. I løbet af ledsmerteåret vil der både i Danmark og globalt blive sat fokus på ledsmerter, deres årsag og behandling i håb om at stå stærkere i forhold til den udfordring, de markant flere ledsmertepatienter de kommende år vil udgøre for sundhedssektoren.

Verdensførende AAU-center

At netop Lars Arendt-Nielsen er udnævnt til præsident er ikke noget tilfælde. Han er nemlig smerteforsker og chef for SMI, som i dag er verdensførende på smerteforskningsområdet.

SMI’s forskere har gennem mange år arbejdet med ledsmerter for at løse gåden om, hvordan den type smerter kan behandles. Og ved hjælp af avancerede smertemålingsmetoder kan forskerne i dag med stor præcision kortlægge de fænomener, som er årsagen til ledsmerterne.

Samtidig sker der i disse år en markant udvikling af nye præparater til behandling af ledsmerter, og de danske smerteforskere har også en meget stor rolle i den udvikling.

For yderligere information/kontakt:

Professor Lars Arendt-Nielsen, Aalborg Universitet. LAN@hst.aau.dk, telefon 9940 8830.