Lars Løkke debatterede EU med AAU-studerende

Statsministeren diskuterede Europol, retssikkerhed, EU-skepsis og B-planer med næsten 600 tilhørere på AAU op til folkeafstemningen 3. december. Og han takkede ja til en invitation til at komme igen en anden gang og debattere besparelser på uddannelse og forskning.

- Jeg kan konstatere, at vi har en dygtig og engageret ungdom i Danmark. Brug nu jeres stemmeret på torsdag. Det kan godt være, at det er naturligt for jer at stemme, men det er ikke naturgivent, at det skal være på den måde.

Sådan sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) efter en times debat med studerende på Aalborg Universitet tirsdag formiddag. Debatten handlede om EU-afstemningen 3. december og var arrangeret af Studentersamfundet og Institut for Statskundskab i fællesskab. (Se video af hele arrangementet nederst på denne side).

Indledningsvis havde Lars Løkke Rasmussen fremlagt sine argumenter for, hvorfor han anbefaler et ja til at bytte det danske EU-retsforhold ud med tilvalgsordning, hvor Danmark kan vælge hvilke forordninger og direktiver, man vil tilslutte sig. Statsministeren pegede bl.a. på, at det er i dansk interesse at være fuldgyldigt medlem af det europæiske politiagentur, Europol, som i foråret 2016 overgår til at være et overstatsligt samarbejde, hvor EU-regler har direkte retsvirkning i medlemslandene.

Samtidig erkendte Lars Løkke Rasmussen dog også, at ikke alle er lige begejstrede for EU.

- Der er brug for at anerkende, at der er bekymringer, og at de er legitime, sagde Lars Løkke Rasmussen, der selv pegede på sociale ydelser som et område, hvor EU-samarbejdet har ført for vidt.

Spørgsmål om retssikkerhed

Der dukkede også både bekymringer og EU-skepsis op, da der efterfølgende blev åbnet for spørgsmål fra de næsten 600 tilhørere, som var stimlet sammen i kantinen på Fibigerstræde 15. En spørger udtrykte frygt for, at tilvalgsordningen ville forværre danskernes retssikkerhed, mens en anden spurgte, hvad statsministeren ser som de negative konsekvenser af et ja.

- Det er jo, at vi ikke kan udelukke, at der – når tingene skal ske i et samarbejde – vil være detaljer, som vi ville have gjort anderledes, hvis vi havde vedtaget dem på egen hånd. Men samtidig giver det ikke mening at gøre tingene selv på de områder, som tilvalgsordningen vedrører, svarede Lars Løkke Ramussen.

På spørgsmålet om, hvorfor vi ikke nøjes med at stemme om de 22 retsakter, som i første omgang vil være omfattet af tilvalgsordningen, svarede statsministeren, at Danmark på den måde ville afskrive sig muligheden for at påvirke eventuel ny EU-lovgivning. Han påpegede, at man med tilvalgsordningen kan præge udformningen af regler, men kan fravælge at deltage i det endelige resultat.

Invitation til ny debat

Lars Løkke Rasmussen blev også spurgt, om han har en plan B for, hvad der skal ske, hvis folkeafstemningen ender med et nej.

- Så er det jo mit ansvar at redde stumperne, og det, der trænger sig mest på, er Europol. Der skal vi i gang med at opfinde en særlig løsning, men hvad det bliver, er ikke noget, vi bestemmer selv. Vi vil være afhængige af alle andre EU-lande, og de har slet ikke det samme fokus på det her, som vi har, sagde Lars Løkke Rasmussen.

Studentersamfundets uddannelsespolitiske ordfører, Søren Valgreen Knudsen, brugte anledningen til ikke bare at spørge om totalitære tendenser i Ungarn, men også at invitere statsministeren til at komme igen til en debat om vigtigheden af at prioritere midler til uddannelse og forskning. En invitation, som Lars Løkke Rasmussen takkede ja til.

- Det vil jeg gerne gøre brug af, sagde han.

Efter præcis en time rundede rektor Per Michael Johansen arrangementet af med en kort opsummering af debatten:

- Tak til de studerende for gode og engagerede spørgsmål. Og tak til statsministeren for gode og engagerede svar, sagde Per Michael Johansen.

De seneste meningsmålinger viser, at der er noget nær dødt løb mellem ja- og nejsiden. Omkring en fjerdedel af vælgerne har dog ikke taget stilling endnu.

Se flere billeder fra arrangementet på AAU's Facebook-side: www.facebook.com/AalborgUniversitet

Yderligere oplysninger

Uddannelsespolitisk ordfører Søren Valgreen Knudsen, tlf. 2895 9190, e-mail politik@studentersamfundet.aau.dk

Pressemedarbejder Anette Marcher, tlf. 2120 0241, e-mail ama@adm.aau.dk