Kommune og universitet sammen om at udsmykke Aalborg

Aalborg Kommunes kunstfond og Aalborg Universitets kunstudvalg går sammen om at bringe kunst til steder af fælles interesse i Aalborg. Det første sted til at få et kunstnerisk løft bliver formodentlig området omkring CREATE-bygningen ved Aalborg Havnefront.

Sønder Tranders. Bybåndet fra lufthavnen til supersygehuset. Aalborg Havnefront.

Det er bare nogle af de områder, som i går den første december kom i søgelyset for et samarbejde mellem Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.. Her skrev universitetets kunstudvalg og kommunens kunstfond nemlig under på en samarbejdsaftale om at skaffe kunst til udvalgte steder i Aalborg Kommune.

- Kommunen og universitetet har mange krydsfelter, og vi har begge en interesse i at profilere både Aalborg by og Aalborg Universitet som æstetiske og kunstnerisk inspirerende og udfordrende områder. Derfor giver det god mening at arbejde sammen om det, siger formand for Aalborg Kommunes Kunstfond Anne-Dorte Krog.

En af fordelene ved samarbejdet er, at kunstfonden og kunstudvalget sammen kan lægge mere vægt og flere penge bag ansøgninger til forskellige kunstfonde. Selvom det i princippet er gratis at søge om penge til et kunstprojekt hos for eksempel Statens Kunstfond, kræver mange fonde medfinansiering til kunstprojekter.  Her kan universitetet og kommunen fremover dele regningen. Det gør det også muligt at søge om endnu større projekter.

Første stop: havnefronten

Det første indsatsområde bliver formodentlig området omkring CREATE ved Aalborg Havnefront, hvor kunstfonden og kunstudvalget ser gode muligheder for udsmykning.

- Havnefronten er ét af Aalborgs varetegn, og der er en vidunderlig udsigt at lege med. Foruden byens øvrige beboere færdes der også mange studerende i området på grund af Aalborg Universitets campusbygninger. Derfor er det oplagt som første mål, fortæller formand for Aalborg Universitets kunstudvalg Niels-Henrik Gylstorff.

Mulighederne er mange for det kommende værk ved havnefronten, da samarbejdsaftalen både omfatter traditionel og eksperimenterende kunst, som kan være permanent eller midlertidig. Den nedsatte arbejdsgruppe mødes for første gang i starten af det nye år.

Underskrivningen af den nye samarbejdsaftale foregik ved en ceremoni den 1. december i CREATE ved Aalborg Havnefront. Niels-Henrik Gylstorff skrev under på vegne af Aalborg Universitets kunstudvalg, og Anne-Dorte Krog skrev under på vegne af Aalborg Kommunes Kunstfond.

Kontakt:

• Kultur- og fritidschef Lis Rom Andersen, Sundheds- og Kulturforvaltningen i Aalborg Kommune: 99 31 41 50
  • Overbibliotekar Niels-Henrik Gylstorff, formand for AAU’s kunstudvalg: 99 40 93 47