GomSpace vandt BrainsBusiness Award

Fra tre studerende på et af AAU’s satellitprogrammer til 35 medarbejdere og kunder i over 40 lande. Satellitvirksomheden GomSpace vandt den nordjyske IKT-branches årlige pris for bemærkelsesværdig innovation og udvikling.

Satellitvirksomheden GomSpace vandt torsdag den nordjyske IKT-branches årlige pris, den såkaldte BrainsBusiness Award. GomSpace fik prisen, fordi den er et stærkt eksempel på, hvordan viden og ekspertise kan flytte sig fra universitetet til en virksomhed – for til sidst at ende helt ude i rummet.

Virksomheden, der udvikler og producerer elektroniske systemer til satellitter, var i sommer med til at skrive dansk rumhistorie, da Det Europæiske Rumagentur, ESA, sendte den GomSpace-udviklede satellit GomX-3 ud i rummet via Den Internationale Rumstation (ISS). GomX-3's tur til ISS foregik sammen med en anden dansk satellit, nemlig AAUSAT5, som er bygget af studerende på Aalborg Universitet - og to uger før den første danske astronaut, Andreas Mogensen, foretog den samme rejse.

- Jeg er meget stolt og beæret over at have vundet – ikke mindst på grund af det meget stærke felt af nominerede. GomSpace er lige nu inde i en forrygende udvikling, og hvis jeg presses til det, kan du godt få mig til at sige, at GomSpace er verdensledende inden for sit felt, sagde administrerende direktør Niels Buus, da han modtog prisen.

GomSpace selv udspringer oprindeligt fra et satellitprogram på AAU og blev etableret i 2007. Virksomheden er på kort tid gået fra 10 til i dag 35 medarbejdere.

- GomSpace er en vaskeægte erhvervssucces startet af tre studerende fra Aalborg Universitet. Virksomheden opererer inden for et felt, som kun de færreste har kendskab til, men som fascinerer mange. Virksomhedne har i dag kunder i flere end 40 lande og er på vej til at etablere sig i flere af dem, sagde formand for priskomiteen, Cecilia Bonefeld-Dahl, der til daglig er administrerende direktør i it-virksomheden Globit.

Det var sjette gang, at BrainsBusiness Award blev uddelt til en virksomhed, der har udmærket sig inden for IKT-miljøet. De fire finalister, som konkurrerede om prisen, havde alle det til fælles, at deres internationale fokus og softwareløsninger uden for det danske marked var afgørende for deres nominering.

De andre tre finalister var professor Gert Frølund Pedersen fra Aalborg Universitet, SafeEx og Trackunit.

BrainsBusiness er et medlemsnetværk der samler virksomheder, forsknings- og videninstitutioner, samt offentlige aktører i Nordjylland.

Martin Bylund Larsen, tlf. 9940 3213, e-mail mbl@adm.aau.dk