Dataloger får pris for lynhurtig GPS-løsning

En hurtigere metode til håndtering af store mængder GPS-trafikdata har sikret to forskere fra Aalborg Universitet en pris for bedste videnskabelige artikel ved en af verdens førende konferencer om geografiske informationssystemer.

De to forskere, postdoc Benjamin Bjerre Krogh og lektor Kristian Torp fra Institut for Datalogi, har modtaget den eftertragtede ”Best Paper Award” på den årlige internationale konference ACM SIGSPATIAL i Seattle, USA.

Artiklen præsenterer en ny og meget effektiv metode til eksempelvis at finde de biler, der har fulgt en helt specifik rute. Det har stor praktisk anvendelse en række steder. Fx i vurderingen af en ”grøn bølge” i trafikken eller til med stor nøjagtighed at finde ud af, hvor lang tid det tager at komme fra en adresse til en anden. Netop sådanne analyser har tidligere taget meget lang tid at foretage, men nu kan det næsten gøres interaktivt med to klik med musen.

Løsning havner i produkter

Artiklen er en del af Benjamin Bjerre Kroghs nyligt forsvarede ph.d.-afhandling, og den er skrevet i samarbejde med de to græske kollegaer Nikos Pelekis og Yannis Theodoridis fra University of Piraeus.

Benjamin Bjerre Krogh er også ophavsmand til den bagvedliggende ide, som har vist sig at være meget effektiv. I et konkret studie, hvor der blev benyttet data om 1.7 millioner ruter og 941 millioner individuelle GPS-registreringer, blev hastigheden mangedoblet. Det er der store muligheder i, vurderer lektor Kristian Torp:

- Benjamin kom med denne nye fikse ide til at løse en velkendt og kompleks problemstilling, og løsningen har vist sig at holde vand. Dét, der gør løsningen specielt interessant, er at den er simpel at implementere med eksisterende programmeringssprog. Jeg antager, at den derfor hurtigt vil finde anvendelse i både open-source og kommercielle produkter, siger Kristian Torp.

ACM SIGSPATIAL er den årlige topkonference inden for Geographical Information Systems (GIS). Her mødes forskere fra hele verden og fremlægger deres ideer. Så det er et godt sted at gøre sig bemærket, konstaterer den prisbelønnede Benjamin Bjerre Krogh:

- Når man ser på listen af personer, der kommer på konferencen, og de universiteter og firmaer de repræsenterer, så er det da personer, man fagligt gerne vil imponere.