Bestyrelse: Finanslov straffer AAU

Regeringens forslag til statens budget for 2016 ser ud til at koste Aalborg Universitet et trecifret millionbeløb. Bestyrelsen forstår ikke ministerens ønske om at straffe AAU for at gøre de studerende færdige på normeret tid.

Forud for næste uges afgørende forhandlinger om næste års finanslov appellerer Aalborg Universitets bestyrelse til regeringen om at rette op på en urimelig skævhed i forslaget til besparelser. På uddannelserne rammes AAU med ca. 35 mio. kr. i 2016, heraf udgør den såkaldte færdiggørelsesbonus alene ca. 33 mio. kr.  Det er en bonus, som universiteterne får, hvis de kan få de studerende færdig til tiden. Hvis besparelsen var fordelt efter AAU's andel af universitetssektoren, ville AAU kun skulle have en reduktion på 26 mio. kr.

- Vi kan ikke forstå, at særlig Aalborg Universitet skal rammes ekstra hårdt. Vi lever op til regeringens mål om studerende, der er færdige til tiden, men alligevel bliver vi straffet. Det er ikke særlig pædagogisk og giver et helt forkert signal, siger Lars Bonderup Bjørn, bestyrelsesformand for Aalborg Universitet.

I 2017 står AAU til at miste næsten 69 mio. kr. og i 2018 hele 95 mio. kr. som følge af beskæringerne på færdiggørelsesbonussen. Udover uddannelsesbevillingerne skæres der i forskningsbevillingerne.

AAU bliver ramt dobbelt hårdt, dels gennem AAU’s andel af den generelle reduktion på 1,4 mia. kr. i statens forskningsbudget, dels gennem ekstra hårde besparelser på nogle af de forskningsområder, hvor AAU er i verdensklasse.  Det drejer sig især om forskning i vindenergi.

En del af besparelserne i finansloven er endnu ikke udspecificeret, men med de kendte forslag til besparelser og AAU’s andele af forskningsbevillingerne sidste år står AAU til at miste ca. 100 mio. kr. på budgettet næste år.

- Bestyrelsen er kede af den usikkerhed, som forslaget  skaber på AAU. Vi håber, at der vil være politisk forståelse for, at nogle af besparelserne er i direkte modstrid med regeringens politiske fokus og målsætninger, siger Lars Bonderup Bjørn.

Bestyrelsesformand Lars Bonderup Bjørn, tlf.: 2323 7118
Rådgiver, rektoratet, Bo Jeppesen, tlf.: 6140 4061