Adgangsskabende i 50 år

Adgangskursus ved Aalborg Universitet opkvalificerer håndværkere til at kunne læse en ingeniøruddannelse uden først at skulle forbi gymnasiet. Nu fejrer Adgangskursus 50 års jubilæum. Lederen minder om, at en håndværksuddannelse sagtens kan være første skridt på en god karrierevej.

Knapt 4000. Så mange studerende har nydt godt af Adgangskursus i Aalborg og Esbjerg i løbet af de seneste 50 år. På Adgangskursus er de blevet opkvalificeret til at kunne læse til ingeniør.

En af de 4000 er Kristoffer Stampe, som i dag læser 5. semester af maskin- og produktionsingeniørstudiet på Aalborg Universitet. At den 26-årige skibonit skulle kaste sig over et ingeniørstudie stod bestemt ikke skrevet i stjernerne, da Kristoffer Stampe forlod folkeskolen.

- Jeg var simpelthen så skoletræt! Det var derfor helt udelukket, at jeg ville sidde på skolebænken mere. Jeg har sejlet, siden jeg var otte år gammel og for at beskæftige mig med noget, som jeg kunne lide, valgte jeg at gå i lære som bådebygger, siger Kristoffer Stampe.

Gennem fire år lærte han alt om bådebyggeriets kunst, og da svendebrevet var i hus, gik turen over Atlanterhavet. Først på roadtrip med kammerater i USA, så hjem og tjene penge, og så gik turen til Australien, hvor han i et år arbejdede inden for landbrug med kartofler, frugter, bomuld og kvæg. Så gik turen hjem igen, men tanken om at skulle tilbage til håndværkerjobbet tiltalte ham ikke rigtigt. Han havde indset, at det for ham ikke ville være brugbart resten af sit arbejdsliv at skulle tage imod andres ordrer, og han ønskede selv at have mere ansvar for sin arbejdsdag.

Chokerede forældrene

Samtidig voksede lysten til at finde ud af, hvad der lå bag det håndværk, som han nu kunne. Hvorfor gjorde man, som man gjorde ude i værkstedet? Kort efter hjemkomsten begyndte han derfor på Aalborg Universitets Adgangskursus, som har til formål at opkvalificere håndværkere til at kunne læse til ingeniør.

- Det er meget intensivt og krævende, men til gengæld tager det kun ét år, og det er vigtigt. Havde jeg skullet læse i tre år for at få en HTX eller en studentereksamen, havde jeg nok ikke valgt at gå i gang igen. Men med Adgangskursus tog det kun et år, inden jeg kunne gå i gang med ingeniørstudiet, og det var mere til at have med at gøre, siger Kristoffer Stampe, der i løbet af sin tid på Adgangskursus nåede at chokere sine forældre.

- Nu folkeskolen mildest talt ikke var gået så godt, var jeg noget spændt på igen at skulle på skolebænken, og hvis jeg kom ud som middelelev, ville det være fint med mig. Men jeg kom faktisk ud som en af de bedste, og det havde mine forældre vist ikke lige regnet med, så det var fint at overraske dem, siger Kristoffer Stampe med et grin.

Adgangskursist giver Obama gode råd

Inge Stenner Rasmussen er leder af Adgangskursus på Aalborg Universitet, og hun er ikke overrasket over, at studerende som Kristoffer Stampe får succesoplevelser på Adgangskursus.

- Mange af vores studerende har ikke haft den store succes i folkeskolen, men der sker altså et eller andet med motivationen, når de begynder på Adgangskursus. Adgangskursus er hårdt arbejde, eksempelvis kommer eleverne op på A-niveau i matematik på ét år, hvor det på gymnasiet tager tre år. Men de studerende er meget målrettede, og det betyder, at de ofte får flotte karakterer og gode karrierer, siger Inge Stenner Rasmussen.

Hun nævner, at cirka en håndfuld tidligere adgangskursister i dag er professorer på Aalborg Universitet. Den øverste direktør for Bredbånd Nord, Søren Juul Hansen, kan også skrive Adgangskursus på sit cv, og i USA lever Henrik Christensen sit liv. Efter en tid som teknisk tegner ved Man Diesel i Frederikshavn var han en tur forbi Adgangskursus, og i dag er han udover at være æresdoktor ved Aalborg Universitet og professor ved Georgia Tech såmænd også rådgiver for Barack Obama.

- Mange ser det som et fravalg ikke at gå i gymnasiet, men det behøver det langt fra at være. 20 procent af de, der tager en studentereksamen, læser aldrig videre, og for dem ville det måske have været mere relevant i første omgang at tage en håndværkeruddannelse. Og så gør vores kurser jo, at det altid vil være muligt at læse videre senere, når lysten til igen at kaste sig over bøgerne er der, siger Inge Stenner Rasmussen.

Forældrenes fejlslutning

Hun mener, at tanken om, at de unge absolut skal på gymnasiet, langt hen ad vejen skyldes forældrene.

- Forældrene tænker ikke over, at en håndværkeruddannelse sagtens kan være en del af et karriereforløb. Men faktisk kan det være starten på et rigtigt godt karriereforløb. De ingeniører, som via os læser til ingeniør på universitetet, har nogle fordele i forhold til de, der går den lige, boglige vej. Ingeniører med en håndværksmæssig baggrund kender nemlig ikke ”kun” teorierne bag noget – de ved også, hvordan man udfører det i praksis, og det er en stor fordel, når man taler med et sjak på en byggeplads. Så det er vigtigt at huske på, at en håndværkeruddannelse sagtens kan være en del af et godt karriereforløb, siger Inge Stenner Rasmussen.

Jubilæet fejres onsdag d. 9. december fra klokken 17-20 i AAU’s lokaler, Rendsburggade 14, Aalborg.

Yderligere information/kontakt:

Leder af Adgangskursus, Inge Stenner Rasmussen, isr@staff.aau.dk, 9940 9771