Talenter forsker i pave-kommunikation og internetsøgning

To talentfulde kvindelige forskere fra Aalborg Universitet får nu hver knap 6,5 mio. kr. fra en pulje under Det Frie Forskningsråd, som skal fremme en mere ligelig kønssammensætning i danske forskningsmiljøer. Aalborg-forskerne vil undersøge pavens kommunikation i middelalderen og forbedre søgningen i globale informationsnetværk.

Lagt online: 06.10.2014

Lektor Iben Fonnesberg-Schmidt fra Institut for Kultur og Globale Studier modtager 6,46 millioner kroner til at analysere pavens kommunikation i højmiddelalderen, hvor pavehoffet var en helt central institution i det kristne Europa.

Adjunkt Katja Hose fra Institut for Datalogi får 6,47 millioner kroner til at gøre det lettere for brugerne at finde de rigtige svar, når de søger i meget store mængder overlappende data fra forskellige kilder.

I alt sender Det Frie Forskningsråd 110 millioner kroner ind i 17 nye forskningsprojekter, hvor kvindelige rollemodeller står i spidsen.

Pavens kommunikation i højmiddelalderen

Begge AAU-projekterne handler om kommunikation, men de angriber emnet fra vidt forskellige vinkler og i forskellige tidsaldre.

Iben Fonnesberg-Schmidts projekt undersøger med inddragelse af idéer og metoder fra historie, historisk antropologi og kunsthistorie de forskellige kanaler og medier, som pavehoffet brugte i sin kommunikation fra ca. 1100-1250, hvor pavemagten spillede en central rolle og blev brugt af både gejstlige og verdslige ledere som dommer, mægler og støtte i en lang række religiøse, politiske og juridiske sager. Iben Fonnesberg-Schmidt vil fokusere på, hvordan pavemagten iscenesatte sig selv og sin autoritet, og hvilken betydning og magt man lokalt tillagde pavemagten.

- Projektet analyserer bl.a. de ritualer, der udspillede sig på kirkemøder og lokalt omkring modtagelse af pavelige breve og legater. Det inddrager endvidere pavelige prædikener og breve samt de historiske beretninger, som med fokus på visuel og materiel kultur formidlede viden om pavehoffet til omverdenen, oplyser Iben Fonnesberg-Schmidt.

Bedre søgninger på nettet

Katja Hose, Institut for Datalogi, AAU.Adjunkt Katja Hose fra Institut for Datalogi ser i sagens natur på en nyere form for kommunikation i sit projekt.

Siden internettets oprindelse er der løbende blevet mere information tilgængelig gratis på internettet. Web-brugere har løbende arbejdet på at offentliggøre data gratis og stille dem til rådighed for alle på internettet i et format, der tillader millioner af computere at interagere i et globalt informationsnetværk. Det betyder, at der i dag er hundredvis af forskelligartede kilder med milliarder af delvist overlappende data, og det gør det svært at besvare forespørgsler effektivt. Det kompliceres yderligere af, at det ønskede svar ofte er afhængigt af brugerens og kildernes kontekst.

- Derudover er der mange andre store forhindringer, eksempelvis hvordan vi besvarer forespørgsler nemt og effektivt, samt hvordan vi finder og udvælger de mest relevante svar, så man undgår at overbelaste brugeren. Det er desuden vigtigt at kunne forklare brugeren, hvordan systemet er kommet frem til et svar, da information fra flere kilder kan være upålidelig, forklarer Katja Hose, som i QWeb-projektet vil arbejde på en ny platform, der forbedrer brugerens mulighed for hurtigt at finde relevant information i store globale informationsnetværk.

Projekttitel: Papal Communication and Authority in the Central Middle Ages
Bevillingsmodtager: Iben Fonnesberg-Schmidt
Institution: Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Globale Studier (SAMF)
Bevilget beløb: 6.462.540

Projekttitel: QWeb: Querying the Web of Data easily and efficiently
Bevillingsmodtager: Katja Hose
Institution: Aalborg Universitet, Institut for Datalogi (TEKNAT)
Bevilget beløb: 6.474.204

Det Frie Forskningsråd uddeler i alt 17 YDUN-bevillinger til forskertalenter i Danmark for en samlet sum af cirka 110 millioner kroner. Bevillingerne har til formål at styrke talentudnyttelsen i dansk forskning ved at fremme en mere ligelig kønssammensætning af forskningsmiljøerne i Danmark. Læs mere om formålet og se listen over alle bevillingsmodtagerne.