Pengegæld og fodboldglæde skaber iværksætter-vindere

En it-platform til at inddrive gæld og en app til at holde styr på fodboldspilleres sportslige udvikling har sikret studerende fra Aalborg Universitet sejren i to af iværksætterkonkurrencen Venture Cups finalekategorier. Investorer og idrætsklubber er interesserede i løsningerne, og de to grupper har et væddemål kørende om at skabe størst omsætning det første år.

Lagt online: 05.02.2014

I kategorien Mobile & Web har tre internationale studerende omsat begejstringen for fodbold til en app med navnet "LevelUP", som samler statistik om spillernes præstationer og hjælper dem til at blive bedre. Teamleder og initiativtager Miklós Emődy fra Ungarn har selv spillet fodbold fra barnsben, og han er nu aktiv i Aalborg Studenternes Idrætsforening ved siden af studierne på AAU. Målgruppen for ham og iværksætterkollegerne Ivan Dimitrov fra Bulgarien og Tomáš Bukoven fra Slovakiet er i første omgang amatører og halvprofessionelle hold. Men de henter inspiration fra eliteklubbers brug af teknologi ud fra sloganet "Bringing Pro to every level".

- Vi har allerede diskuteret idéen med repræsentanter fra AaB og DBU, og vi ser frem til at snakke mere med dem inden længe. Effekten af finalesejren rækker langt ud over den økonomiske gevinst på 25.000 kroner. Det giver os omdømme og troværdighed, og jeg tror, at det vil åbne mange døre for os, siger Miklós Emődy.

I forvejen er den 23-årige ungarer temmelig paf over alt dét, der er sket, siden han i september kom til Danmark med en bachelorgrad i international handel på cv'et og en ambition om at bruge kandidatstudierne i innovation og entreprenørskab som afsæt til at starte egen virksomhed:

- Det er utroligt, når man ser tilbage på det. Jeg mødte de andre på en startup weekend i november, og nu har vi vundet en landsdækkende konkurrence med 1000 andre universitetsstuderende og 350 deltagende hold i et andet land på et fremmed sprog. Det er vildt. Derfor var det vigtigt for mig i takketalen ved finalen at sige tak til danskerne for den varme velkomst, og for at give os, der kommer fra andre lande, de samme muligheder for at konkurrere og vinde i den her konkurrence i Danmark.

Software-våben mod skyldnere

Det andet vindende AAU-hold, som løb med sejren i kategorien "Mennesker og Samfund" for inkasso-løsningen "Debito", vil gøre det lettere for mindre virksomheder at opkræve penge fra dårligere betalere. I dag er det typisk en stor udfordring, som virksomhederne bruger for meget tid og for mange ekstra penge på, når de fx skal have en advokat ind over. Debito gør det muligt at kræve gælden betalt gennem en brugervenlig it-platform, som sender kravene videre til en ekstern inkasso-partner, der ordner resten.

Synligheden i Venture Cup har allerede fået investorer til at henvende sig til Debito. Ifølge medstifter Morten Henriksen fra revisorkandidatstudiet har flere investeringsvirksomheder inviteret ham og makkeren Christoffer Baadsgaard, der er dimittend fra medialogi-uddannelsen, til en snak om mulig støtte til projektet med "et beløb i millionklassen".

- Vi er selvfølgelig beærede over nomineringen, prisen og den efterfølgende interesse fra fire investorer, der alle gerne vil have et møde med os, når vi kommer længere med projektet. Men på nuværende tidspunkt arbejder vi på højtryk for at få produktet lanceret, og Venture Cup har givet os endnu mere blod på tanden, siger Morten Henriksen.

Ifølge Christoffer Baadsgaard, som takkede for prisen ved finalen, er lanceringen lige på trapperne:

- At vinde sådan en pris er en kæmpe anerkendelse, og den bliver ikke mindre af, at den kommer fra nogle af landets førende erhvervsfolk. Vi er stolte over prisen, og vi glæder os til at lancere produktet i løbet af foråret.

Yderligere oplysninger om LevelUP

• Teamleder Miklós Emődy, LevelUP, tlf. 5029 4007, dk.levelup@gmail.com

Yderligere oplysninger om Debito

• Læs mere om Debito.
• Morten Henriksen, tlf. 2294 0076.
• Christoffer Baadsgaard, tlf. 2266 2206.

Yderligere oplysninger om Venture Cup

500 forretningsidéer konkurrerede i dette års Venture Cup. 20 af dem nåede frem til finalerne i kategorierne People and Society, Mobile and Web, Life Science & Medtech samt Cleantech & Environment.

Bag Venture Cup står en landsdækkende non-profit organisation, hvis formål er at finde fremtidens iværksættere og skabe nye vækstvirksomheder via en målrettet indsats med konkurrencer, opkvalificering, mentorordning og netværk.

Venture Cup drives for universitetsmidler med støtte fra private sponsorer og offentlige midler fra Fonden for Entreprenørskab.

Se beskrivelsen af alle fem finalevindere på Venture Cup's website.