Nyt laboratorium for leg

Leg er lige så vigtig for voksne som for børn. Leg kan nemlig være et vigtigt afbræk i en hektisk hverdag, som hjælper os med at se tingene fra nye vinkler. Samtidig kan vi gennem leg blive bedre til at samarbejde og skabe læring.

Lagt online: 08.10.2014

Onsdag den 8. oktober slår adjunkt Ann Charlotte Thorsted fra Institut for Kommunikation dørene op til et nyt laboratorium for leg for voksne, Play Lab. Her er målet at få bragt mere leg ind voksnes liv.

- Leg er mindst lige så vigtig for os voksne som for børn. Vi voksne har også brug for at lege, og legen er et væsentligt afbræk i en ofte hektisk hverdag, som hjælper os med at se tingene fra nye vinkler. Leg er samtidig sjovt og med til at give større arbejdsglæde, ligesom leg er en væsentlig indgang til større opfindsomhed og mere innovativ tænkning. Gennem legen bliver vi også bedre til at samarbejde og skabe læring, forklarer Ann Charlotte Thorsted, som gennem en årrække har undersøgt legens betydning for voksne først som ph.d.-studerende på LEGO og siden som forsker på Aalborg Universitet.

Og interessen for at inddrage leg i udvikling af danske virksomheder eller i kreative processer er stor. Ann Charlotte Thorsted samarbejder derfor løbende med danske virksomhedsledere, innovationsfolk og konsulenter om projekter, der bringer legen ind i hverdagen. I den forbindelse kommer Play Lab fremover til at spille en vigtig rolle. Laboratoriet er nemlig fyldt med legetøj, og det giver både studerende og besøgende udefra mulighed for at prøve på egen krop, hvilken betydning legen har i en hektisk hverdag.

For yderligere information kontakt:
Ann Charlotte Thorsted på tlf.: 29 22 85 40 eller på e-mail: acth@hum.aau.dk

Fakta

- Play Lab indvies onsdag den 8. oktober kl. 13-16 i lokale 10.14 på 10. etage i Nordkraft
- Læs mere om programmet for dagen på http://www.fak.hum.aau.dk/arrangementer/vis/aabning-af-play-lab---ny-forskningsenhed-ved-aau.cid134448