Myndighed udsætter afgørelse om AAU-uddannelser

Akkrediteringsrådet har udsat sin behandling af Aalborg Universitets uddannelser i Humanistisk Informatik til januar næste år.

Lagt online: 28.11.2014

Danmarks Akkrediteringsinstitution og Akkrediteringsrådet meddelte torsdag, at Akkrediteringsrådet har valgt at udsætte behandlingen af akkrediteringssagen om Aalborg Universitets uddannelser i Humanistisk Informatik som følge af ”en teknisk udfordring i beslutningsgrundlaget”.

Aalborg Universitet modtog mandag den 24. november en forhåndsorientering om, at Akkrediteringsrådet havde besluttet at lukke Aalborg Universitets bacheloruddannelser i Humanistisk Informatik, som udbydes i Aalborg og København, mens rådet gav universitetets kandidatuddannelser i Humanistisk Informatik en betinget godkendelse.

Akkrediteringsinstitutionen havde forinden indstillet AAU’s bacheloruddannelser i Humanistisk Informatik til betinget godkendelse.

Censorkorpset har tidligere kritiseret kvaliteten af AAU’s uddannelser i Humanistisk Informatik, og beslutningen om at udskyde behandlingen af akkrediteringssagen om Humanistisk Informatik skyldes ifølge Akkrediteringsrådet, at rådet på det nuværende grundlag ikke kan adskille censorernes kritik af bacheloruddannelserne i Aalborg og København.

Aalborg Universitets rektor, Per Michael Johansen, ser forløbet i akkrediteringssagen, der nu har varet halvandet år, som udtryk for, at sagsbehandlingen ikke har været optimal.

- Jeg håber, at Rådet nu kan træffe en ny afgørelse, hvor man vurderer de to uddannelser i Aalborg og København individuelt og når frem til en betinget godkendelse af dem, siger Per Michael Johansen.