Musikterapiklinikken fejrer 20-års jubilæum

Et unikt samarbejde mellem Aalborg Universitetshospital, Psykiatrien, og Aalborg Universitet har resulteret i Danmarks eneste musikterapiklinik inden for psykiatrien. Her tilbydes patienter musikterapi som et supplement til andre behandlingsformer, og det har vist sig at have en god effekt.

Lagt online: 03.10.2014

I 1994 stiftede Aalborg Universitetshospital, Psykiatrien, og Aalborg Universitet Danmarks første – og i dag eneste - musikterapiklinik inden for psykiatrien. Formålet med klinikken var at tilbyde musikterapi som en supplerende behandlingsform til voksne patienter med psykiatriske diagnoser som bl.a. skizofreni, angst og personlighedsforstyrrelser. Derudover skulle Musikterapiklinikken medvirke til at udvikle den praksisnære forskning inden for musikterapi i et klinisk miljø. Og det er blevet en stor succes. Det viser sig nemlig, at musikterapi kan nå ind til patienter, som ellers er vanskelige at kommunikere med.

- Med musikterapi kan vi reducere angst, stress og depression, fordi udøvelse af eller lytning til musik påvirker og regulerer stressniveauet. Derudover motiverer musikterapi patienterne til at udtrykke følelser og stemninger, som de oftest holder tilbage, og så muliggør musikken også frigørelse af fastlåste energier og spændinger. Eksempelvis kan voldsom aggression spilles ud på trommesættet eller klaveret og skabe ramme for nye handle- og samværsmønstre. Lige nu har vi derfor også gang i større kontrollerede forskningsprojekter med musikterapi i forhold til patienter, der lider af personlighedsforstyrrelser eller af skizofreni, siger Inge Nygaard Pedersen, der er lektor på Aalborg Universitet og samtidig leder af Musikterapiklinikken.

Samarbejde mellem forskning og praksis

Region Nordjylland er dog i dag den eneste region i landet, som har prioriteret at kombinere forskning med musikterapi direkte i det kliniske miljø.

- Det gør vi, fordi det har rigtig god effekt for behandlingen, at forskningen baserer sig på den konkrete patientbehandling i klinikken, og at vi bruger resultaterne direkte. Det skaber vi mulighed for i vores samarbejde med Aalborg Universitet, og vi ser rigtig god effekt af den praksisnære forskning, siger konstitueret psykiatridirektør Susanne Jensen.

Af samme grund opfattes den danske Musikterapiklinik også som noget helt særligt. Selv i nabolande som Norge og England, hvor musikterapi ellers er en udbredt behandlingsform i psykiatrien.

- I andre lande ligger musikterapiklinikkerne i forbindelse med universiteterne, men var det tilfældet i Aalborg, er jeg sikker på, at vi ville have fået meget få patienter. Det er utroligt vigtigt, at musikterapien foregår, hvor patienterne er vant til at komme, og det er vigtigt for os, at vi kan samarbejde tæt omkring forløbene med andre faggrupper. Vi har bl.a. mulighed for at tilbyde ambulante forløb efter korte indlæggelser, og det er der mange patienter, der har brug for med henblik på at kunne komme videre med de ressourcer og problemer, de har, selvom de er velmedicinerede, understreger Inge Nygaard Pedersen.

20-års jubilæet markerer derfor også et unikt samarbejde mellem forskning og den kliniske praksis. Det understreges desuden ved, at både politikere, fagfolk og patienter tirsdag den 7. oktober giver deres bud på musikterapiens rolle som behandlingsform i psykiatrien.

For yderligere information kontakt:

Lektor Inge Nygaard Pedersen på tlf.: 26 22 96 1426 22 96 14 eller på e-mail: innp@rn.dk

Konstitueret psykiatridirektør Susanne Jensen på tlf.: 97 64 37 3197 64 37 31 eller på e-mail: susjen@rn.dk

Fakta:

- Musikterapiklinikken er en integreret institution mellem Aalborg Universitetshospital, Psykiatrien, og Aalborg Universitet
- Klinikkens tre medarbejdere er ansat på Aalborg Universitet, men udlånt 50 pct. af tiden til at lave behandling, dokumentation og forskning på Musikterapiklinikken
- Ud over individuel behandling og gruppebehandling i musikterapi er musikterapeuterne lige nu også involverede i forbedring af lydmiljøer og anvendelse af lyttepuder med udvalgt musik mod søvnproblemer og ved opvågning efter ECT.

Læs mere på:

www.musikterapiklinikken.rn.dk