AAU tager afsked med Peter Plenge

Aalborg Universitets mangeårige direktør, Peter Plenge, tog torsdag afsked med kolleger og samarbejdspartnere ved en reception i Aalborg. Samtidig bød AAU velkommen til sin nye direktør, Antonino Castrone. På billedet ses Peter Plenge (th.) side om side med sin afløser, Antonino Castrone.

Lagt online: 14.11.2014

Aalborg Universitets mangeårige direktør, Peter Plenge, forlader AAU ved årets udgang og tog torsdag afsked med nuværende og tidligere kolleger og samarbejdspartnere ved en afskedsreception i Aalborg. Ved arrangementet bød AAU samtidig velkommen til Peter Plenges afløser som universitetsdirektør, Antonino Castrone.

Peter Plenge blev ansat som en af AAU’s første medarbejdere i september 1971 for at bistå med etablering af universitetet, der åbnede tre år senere i 1974 under navnet Aalborg Universitetscenter, AUC. Bortset fra et mellemspil i 1990’erne som direktør for Københavns Universitet har Peter Plenge viet sit lange arbejdsliv til Aalborg Universitet.

Blandt receptionens mange talere var AAU’s bestyrelsesformand, Lars Bonderup Bjørn, rektor Per Michael Johansen, samt to tidligere rektorer, Sven Caspersen og Finn Kjærsdam.

Alle fremhævede Peter Plenges centrale rolle ved AAU’s etablering og som administrativ ’styrmand’ under skiftende rektorer. Per Michael Johansen understregede Peter Plenges store indsats for at få en lægeuddannelse til Aalborg Universitet samt hans arbejde for at udvikle AAU’s internationale samarbejde.

Receptionen bød også på et musikalsk indslag ved sopran Charlotte Hjørringgaard, som sang "Universitetsår" - en sang til Aalborg Universitet skrevet af Gunhild Agger og Anker Gemzøe på Peter Plenges initiativ.

Receptionen var samtidig en velkomst til AAU’s nye direktør, Antonino Castrone, der kommer til Aalborg Universitet fra en stilling som økonomidirektør ved Københavns Universitet. Antonino Castrone tiltrådte den 1. november.