AAU breder sig nu vestpå i Aalborg Øst

Om to år vil en helt ny fleksibel og åben fire-etageres bygning på 9.000 kvadratmeter stå klar til Aalborg Universitets Institut for Byggeri og Anlæg. Det blev markeret onsdag den 1. oktober, hvor der blev taget et symbolsk første spadestik til byggeriet, der bliver det første af en række på den vestlige del af universitetets campus i Aalborg Øst.

Lagt online: 02.10.2014

Samtidig med at Aalborg Universitet markerede starten på opførelsen af ny bygning til Instistut for Byggeri og Anlæg havde Bygningsstyrelsen inviteret til ”rejsegilde”. Her fejrede man byggemodningen af seks hektar jord i området sydvest for universitetets eksisterende campusbyggeri. Byggeri og Anlæg er nemlig ikke den eneste af universitetets afdelinger, der skal flytte til det nye campuområde. AAU er i gang med at samle sine aktiviteter i to områder i Aalborg: Campus i Aalborg Øst og City Campus ved Aalborgs havnefront.

De 9.000 kvadratmeter til Byggeri og Anlæg skal efter planen stå klar i 2016. Byggestyrelsen er bygherre, rådgiver og projektleder er Rambøll Danmark A/S, arkitekter er Kjær & Richter, mens landskabsarkitekterne er Møller og Grønborg.

Nedenfor ses oversigt over den vestlige del af AAU's campus i Aalborg Øst, hvor universitetet nu for alvor begynder at bygge ud:

Forrest - ned mod Alfred Nobels Vej - er der for nylig sået græs på en nyanlagt fodboldbane. Nedenfor fodboldbanen - inde på campusområdet - er der også opført overdækkede cykelskure, hvor gårsdagens dobbeltreception blev holdt.

Rektor Per Michael Johansen og Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen tog sammen det første spadestik med direktør Peter Plenge på sidelinjen. Spadestikken var imidlertid symbolsk. Opførelsen af ny bygning til Institut for Byggeri og Anlæg var nemlig allerede i gang. Der er gravet ud og støbt til kælder. De 9.000 kvadratmeter skal efter planen stå klar i 2016.