Tjekker spydkastere med teknologi

Et indviklet teknisk setup og rigelige mængder regntæt plastic indgår som nødvendige rekvisitter, når idrætsstuderende og forskere fra Aalborg Universitet i øjeblikket trodser efterårsvejret for at analysere spydkasteres præstationer i den koordinationskrævende disciplin.

Lagt online: 07.11.2013

Forsøgene benytter højhastighedskameraer, nervesensorer og computere til at sammenligne øvede og mindre øvede atleter. I fremtiden vil lignende projekter kunne henlægges til den teknikudrustede atletikhal, som er under opførelse ved Gigantium i Aalborg. Men indtil den står klar, er det trods lave temperaturer og jævnlige byger nødt til at foregå i det fri.

Forskningsresultaterne indgår i et 7. semesterprojekt fra de småfrysende idrætskandidatstuderende, som efter måneders forberedelser nu har gang i et krævende forsøgsprogram på Aalborg Atletik & Motions anlæg ved siden af Aalborg Universitetshospital.

Selvlysende markører på atleterne registrerer via kameraerne idrætsudøvernes bevægelser, så de kan sammenkøres med data fra de nervefølsomme sensorer, de har monteret på huden. Tilsammen giver det et grundigt indblik i teknik, koordination og præstation.

Indtil for nylig har det været umuligt at gennemføre den type forsøg uden for laboratoriets trygge rammer, hvor vinduer og andre lyskilder kan kontrolleres. Men softwareforbedringer har gjort udstyret i stand til at filtrere uvedkommende reflekser fra, og forsøgene i Aalborg er nogle af de første, der gør brug af muligheden takket være støtte og teknisk support fra den italienske virksomhed OT Bioelettronica i Torino og det svenske firma Qualisys i Gøteborg.

Teknisk svært

Spydkast er en teknisk krævende disciplin, som forudsætter korrekt koordination af led- og muskelaktioner. De komplekse bevægelser anvender både musklerne fra benene, kropsstammen, skulder, arme, håndled og fingre i et forsøg på at opbygge høj hastighed, før spyddet slippes. Dermed kræver det, at nervesystemet og musklerne arbejder godt sammen.

Men der mangler viden om den neuromuskulære aktivitet under spydkast. Derfor er målet med forsøgene i Aalborg at analysere forskellene mellem øvede og uøvede spydkasteres muskelaktivering og koordinering. Det gøres i praksis ved hjælp af elektrodeundersøgelser af musklernes elektriske aktivitet med såkaldt EMG (elektromyografi) og højhastigheds-kameraer, som er i stand til at følge de hurtige bevægelser meget nøjagtigt.

Resultaterne fra forsøgene kan hjælpe til praktisk og klinisk forståelse af disciplinen og føre til forbedret viden om planlægning af træningen. Det er noget, alle spydkastere vil kunne drage nytte af – ikke kun i Aalborg Atletik og Motion men verden rundt.

Testpersonerne tæller både helt unge talenter og mere garvede veteraner fra Aalborg Atletik & Motion.

Yderligere information

• Professor Uwe Kersting, tlf. 9940 8094, mobil 3064 9059.
  • Stud. Scient. Dennis Kristian Larsen (mobil 2064 2027), Andreas Lorentzen (mobil 2380 9558), Patrick Munksø (mobil 2217 4889), Thomas Fridriksen Primdahl (mobil 2190 8589).