Talentpris til glasforsker

En af Danmarks førende unge eksperter i glas, lektor Morten Mattrup Smedskjær fra Aalborg Universitets Institut for Kemi og Bioteknologi, har netop fået Lundbeckfondens Talentpris 2013.

Lagt online: 09.12.2013

Morten Mattrup Smedskjær har trods sin unge alder på 29 år allerede publiceret en lang række artikler i førende videnskabelige tidsskrifter. Han beskrives af kolleger som usædvanligt talentfuld og produktiv, og han har sammen med andre forskere ved Sektion for Kemi  leveret flere værdifulde eksperimentelle og teoretiske gennembrud. Et af disse er en særlig kvantebeskæring i glas, som kan bidrage til at gøre solcellers energiomdannelse langt mere effektiv.

Solcellerne, ridsefaste trykfølsomme displays til smartphones og glasfibre til at lede digital information er blandt de talrige eksempler på, at forskning i glas spiller en vigtig rolle for kendte dagligdags produkter. For Morten Mattrup Smedskjær er det en vigtig motivation, at hans forskning kan blive til samfundsmæssig gavn og glæde:

- At modtage Lundbeckfondens Talentpris er en anerkendelse af de store. Glas er et materiale, der fascinerer mig dybt, og som er rigtigt spændende at forske i. Men det er også vigtigt at fremhæve de helt konkrete muligheder, som udviklingen af nye teknikker og en dybere forståelse af materialet giver. Der er ganske enkelt et væld af muligheder for at udnytte glas’ egenskaber til unikke produkter – eksempelvis til fordel for danske virksomheder, siger prismodtageren, som tidligere blandt andet har modtaget Spar Nord Fondens forskerpris og den amerikanske Norbert J. Kreidl Award.