Studerende sætter Karolinelund i bevægelse med beton

Karolinelund i Aalborg skal være et endnu dejligere sted at være, og det skal 350 studerende bidrage til. Med en kombination af kreativitet og godt håndværk skal de på en workshop fremstille 36 betonemner, der vil præge Aalborgs nye folkepark.

Lagt online: 21.10.2013

Beton kan mange ting. Materialet kan både invitere til aktivitet og rekreation, og det er netop det, der er målet med de betonemner, som mere end 350 studerende fra Aalborg Universitet (AAU), University College Nordjylland (UCN) og AMU Nordjylland samles for at lave.

De mange studerende mødes til en såkaldt betonworkshop den 22.-25. oktober, hvor betonens mange anvendelser er på skemaet, og i grupper á ti går de studerende sammen på tværs af uddannelser for hver at lave et emne i beton. Betonemnerne bliver ikke bare gemt væk på et fjernt lager, når de er ude af støbeformene. De får en prominent placering i Aalborgs bybillede i den tidligere tivolipark Karolinelund. Temaet for workshoppen er derfor ”Karolinelund i Bevægelse – betonforlystelser”.

De studerende skal både lave betonemner, som skatere i Karolinelund kan bruge til at lave tricks på, og de skal lave genstande, der refererer til de byhaver, der er i Karolinelund. På programmet er også figurer, der lægger op til ophold og leg, og det glæder Christian Fumz fra foreningen Karolines Venner, der har brugsret til Karolinelund frem til 2015.

- Karolines Venner arbejder for, at borgerne skal sætte deres præg på, hvordan Karolinelund skal se ud. Derfor synes vi, at det er fantastisk, at mere end 350 studerende nu kan være med at udsmykke parken og på den måde få ejerskab til Karolinelund. Vi håber selvfølgelig, at det giver de studerende lyst til at påvirke parken endnu mere, nu de studerende – og deres venner – kan se, at muligheden for at bidrage til udviklingen af byrummet er til stede. Og det er rigtigt godt, for vi vil gerne have en folkepark med masser af aktiviteter og muligheder. Alle er velkomne til at byde ind og bruge parken som deres egen, for det er med til at styrke fællesskabet og gøre byen levende, siger Christian Fumz.

Synlighed giver motivation

Lektor Eigil V. Sørensen fra Aalborg Universitets Institut for Byggeri og Anlæg glæder sig over samarbejdet med Karolines Venner:

- Frugten af de studerendes arbejde, de 36 betonemner, får en god placering i Karolinelund og bliver til glæde for parkens mange gæster og brugere. Motivationen er altid stor blandt deltagerne i betonworkshoppen, og den bliver bestemt ikke mindre, når de studerende ved, at betonemnerne kommer til at stå midt i Aalborg, hvor de vil blive set af tusinder af mennesker, siger Eigil V. Sørensen.

Betonemnerne er det fysiske resultat af de mange studerendes indsats under Betonworkshoppen, men det mentale resultat af anstrengelserne er faktisk det vigtigste og hovedformålet med betonworkshoppen. Under workshoppen arbejder studerende fra Bygningskonstruktøruddannelsen på UCN, Struktør- og Betonmageruddannelserne på AMU Nordjylland og ingeniørstuderende fra Byggeri & Anlæg og Arkitektur & Medieteknologi på AAU sammen på tværs af uddannelserne.

- Når studerende fra de forskellige uddannelser arbejder tæt sammen, får de en meget vigtig indsigt i og forståelse for, hvordan andre faggrupper inden for byggeri tænker og arbejder. Den indsigt betyder en større forståelse for andres kompetencer, og det betyder igen et bedre samarbejde, når de forskellige faggrupper mødes ude på byggepladserne efter endt uddannelse, siger Eigil V. Sørensen.

8. november holder Karolines Venner officiel fejring af, at betonemnerne er kommet på plads i Karolinelund.

Betonworkshoppen er sponsoreret af Dansk Byggeri / Dansk Beton, Dansk Betonforening, Aalborg Portland, Unicon og Byggeriets Uddannelsesfond.

• Programmet for Betonworkshop 2013 (pdf).
  • AAU: Lektor Eigil V. Sørensen, tlf. 99 40 85 77, mobil 20 20 21 83.
  • Karolines Venner: Christian Fumz, tlf. 25 38 20 90.
  • AMU Nordjylland: Centerchef Frede Holst Andersen, tlf. 96 33 22 93.
  • UCN Teknologi og Business: Studieleder Bruno Larsen, tlf. 72 69 15 00.
  • Center for Betonuddannelse: Sekretær Dirch H. Bager, tlf. 20 49 73 24.
  • Mere om Center for Betonuddannelse samt billeder fra sidste års betonworkshop: www.vikanbeton.dk.