Statoil Prisen til lydforsker fra Aalborg Universitet

Lederen af Aalborg Universitets Audio Analysis Lab, Mads Græsbøll Christensen, får Statoil Prisen 2013. Den 36-årige forsker modtager prisen på 100.000 kroner for sine betydningsfulde forskningsresultater inden for digital signalbehandling og –analyse af tale, musik og lyd.

Lagt online: 15.03.2013

De resultater, som Mads Græsbøll Christensen gennem sin forskning kommer frem til, kan blandt andet komme brugere af høreapparater til gavn, da forskningen eksempelvis bidrager til, at fremtidens høreapparater bedre vil kunne efterligne menneskeørets unikke evne til at kunne isolere én lydkilde og samtidig sortere andre fra, også kaldet ”cocktailpartyeffekten”. Brugere af høreapparater har ofte store problemer ved at håndtere situationer med megen baggrundsstøj som eksempelvis til selskaber, men Mads Græsbøll Christensen og hans kollegaers forskning bidrager til at afhjælpe dette problem. I 2012 fik han en bevilling på hele syv millioner kroner til dette arbejde fra Villum Fondens program for yngre forskere.

Mads Græsbøll Christensen vinder Statoil Prisen 2013

Mads Græsbøll Christensen vinder Statoil Prisen 2013Mads Græsbøll Christensen har tidligt demonstreret sine særlige talenter for forskning ved at supplere sine grundige teoretiske analyser og indsigt med en kreativ forståelse for potentialet i nye teknologiske muligheder med henblik på at forbedre metoder inden for feltet. Det har gjort, at han har markeret sig med en meget stærk forskningsprofil, og han har som gæsteforsker ved udenlandske universiteter, kombineret med en omfattende publikation af sine forskningsresultater, vundet bred national og ikke mindst international anerkendelse, og han glæder sig over at modtage Statoil Prisen 2013.

- Normalt har vi forskere øje for forskningen og går ikke så meget op i det med priser, men for mig er det en stor ære at modtage netop denne pris. Det er jo en af de ældste priser, og de forskere, der igennem årene har fået den, har alle været i absolut topklasse, så det er virkelig ærefuldt at blive inkluderet i det selskab. Dernæst er det jo også en stor hjælp til at skabe opmærksomhed omkring vores arbejde i Audio Analysis Lab, siger Mads Græsbøll Christensen.

Heavy rock gav interessen

Mads Græsbøll Christensen er uddannet civilingeniør i elektronik ved Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet 2002 og blev i 2005 tildelt ph.d.-graden fra Aalborg Universitet for sit arbejde inden for området audio signalbehandling. Ph.d.-afhandlingen blev belønnet med Spar Nord Fondens Forskerpris 2006, og efter sin ph.d. modtog han Det Frie Forskningsråds Ung Eliteforskerprisen og et to-årigt postdoc-stipendium til projektet ”Parametrisk Audioprocessering”.

I 2008 blev Mads Græsbøll Christensen adjunkt ved Aalborg Universitets Institut for Elektroniske Systemer og allerede året efter fik han et lektorat ved Sektion for Medieteknologi på Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi, hvor han har grundlagt ”Audio Analysis Lab”, som han er leder for.

Privat fylder musik meget i Mads Græsbøll Christensens liv, og det var egentligt musikken, der gav ham interessen for det felt, han nu forsker i. Musikinteressen udleves som guitarspiller i heavy metal-bandet Fears Unfolding, der kan opleves på youtube og ved koncerter rundt om i landet.

Mads Græsbøll Christensen er ikke den første fra Aalborg Universitet, der modtager Statoil Prisen. I 1997 fik eksempelvis Jakob Stoustrup fra Institut for Elektroniske Systemer prisen, og i 2003 gik prisen til Frede Blaabjerg fra Institut for Energiteknik.

Statoil Prisen er en af Danmarks ældste teknikpriser og har været uddelt siden 1951.