Ministerinteresse for lokalt skolemadsprojekt

Undervisningsministerens indvielse af et nyt skolekøkken på Fyn markerer mandag den 21. oktober et foreløbigt højdepunkt i et projekt om lokal skolemad og læring, som fødevareforskere fra Aalborg Universitet følger tæt.

Lagt online: 18.10.2013

Den 21.oktober kl. 13.00 åbnes dørene officielt til det nye produktionskøkken på Nymarkskolen i Svendborg, som indgår i projektet LOMA (Lokal Mad). Undervisningsminister Christine Antorini indvier de nye faciliteter sammen med skolens elever og personale.

- Produktionskøkken, læringsrum og spisesale står nu klar til at modtage 570 elever, der på skift deltager i tilberedelsen af et sundt frokostmåltid sammen med køkkenleder og personale. Gennem de seneste to år er LOMA konceptet blevet afprøvet gennem pilotuger, og vi glæder os meget til at komme i gang, siger skoleleder Birgit Villebro, som i projektet samarbejder med lokale fødevareproducenter om sundhed, læring og bæredygtig udvikling.

Alle elever og personalet på skolen fejrer indvielsesdagen med foredrag om sundhed og frisklavet morgenmad til alle. Undervisningsminister Christine Antorini holder tale ved fællesarrangementet i skolens idrætshal, hvorefter den officielle indvielse fortsætter med deltagelse af politikere, fødevareproducenter og øvrige samarbejdspartnere.

Fra Aalborg Universitet deltager professor Bent Egberg Mikkelsen fra Forskningsgruppen MENU - Måltidsvidenskab & Folkesundhedsernæring:

- Det er vigtigt, at innovationsaktiviteter på madområdet evalueres for deres effekt på maddannelse, viden og spisevaner: Det er særligt AAU’s rolle i LOMA at sikre den forskningsmæssige evaluering. Kun ved at sikre, at den offentlige innovationsindsats på velfærdsområdet evidensbaseres, kan man være sikker på, at de offentlige skattekroner anvendes optimalt, siger Bent Egberg Mikkelsen.

Mere end en skolemadsordning

Det nye køkken står klar til indvielsen.LOMA (Lokal Mad) er et udviklings- og forskningsprojekt, der på en og samme tid sætter bæredygtighed, sund skolemad og læring på skoleskemaet. Siden 2011 har Aalborg Universitet, University College Lillebælt og Svendborg Kommune samarbejdet om projektet på Nymarkskolen, der er en ungeskole for 7.-9. klasse. Pilotprojekter med elever, lærere og studerende er gået forud for det færdige koncept, der nu skal stå sin prøve.

Helt konkret er der udviklet en ny madordning, der fremover vil være integreret i undervisningen på Nymarkskolen. Ifølge ph.d.-forsker Dorte Ruge fra Aalborg Universitet viser de foreløbige resultater fra forskningsprojektet, at der er opnået en række positive effekter via pilotprojekterne:

- Eleverne har fået øget maddannelse, herunder kompetencer indenfor madlavning, servering og oprydning. De har også fået øget viden om sundhed og bæredygtig fødevareproduktion via en høj grad af aktiv involvering og deltagelse. Sidst men ikke mindst har eleverne fået øget livskvalitet ved at deltage i pilotprojektets måltider og fællesskabet omkring det. I forhold til de kommunale indkøb af fødevarer er der indgået kontrakter med lokale fødevareproducenter, herunder økologiske, og i dag leverer de til den nye madordning til de 570 skoleelever og deres lærere. I kraft af denne nye efterspørgsel fra det offentlige styrkes de lokale producenter og det bæredygtige jordbrugserhverv på Fyn og Øerne, fortæller Dorte Ruge.

Det er en del af aftalen med producenterne, at de skal inddrages i undervisningsaktiviteter – dels i deres egen produktion, dels på skolen. Herved kan unge få egne erfaringer med at arbejde indenfor det grønne område og i fødevaresektoren i det hele taget.

LOMA som social innovation

Et af målene med LOMA projektet er at opnå social innovation via et integreret og lokalt perspektiv. Det sker gennem fire dimensioner:

Lokal madlavning: Eleverne deltager dagligt i fremstilling af skolemad.
Lokal læring: Undervisningen bliver gennemført i emner relateret til mad, sundhed og
bæredygtig udvikling.
Lokal fødevareproduktion: Råvarer, herunder økologiske, bliver produceret på Fyn og Øerne. Lokalt kommunalt fødevareindkøb: Kommunen indkøber lokalt producerede råvarer til
skolen gennem en innovativ indkøbsaftale.

Principperne i konceptet for LOMA (Lokal Mad)

1. Maden skal være sund og laves fra ’bunden af’ med friske råvarer – jf. de officielle nordiske anbefalinger.
2. Der skal være et produktionskøkken med et læringsrum, hvor elever kan deltage i planlægning og tilberedning af mad og måltider til alle på skolen – sammen med de professionelle.
3. Madlavning skal være integreret i undervisningen i fx naturfag, madkundskab, it og medie, dansk, fremmedsprog, idræt og andre fag – jf. fælles nationale mål for fagene.
4. I køkkenet skal der være professionelt udstyr med henblik på at kunne tiltrække og fastholde professionelle ansatte.
5. Fødevarer fra lokalområdet skal, så vidt muligt, integreres i den ugentlige menu (gerne økologisk).
6. Aktiviteterne skal så vidt muligt være bæredygtige i forhold til energi, vandforbrug og arbejdsmiljø.
7. LOMA kan integreres i eksisterende eller nyt byggeri.

Yderligere information

• Birgit Villebro, skoleleder på Nymarkskolen, birgit.villebro@svendborg.dk, tlf. 62236204.
  • Ulla Dall, pæd. adm. konsulent og projektleder på LOMA, ulla.dall@svendborg.dk, tlf. 62234514 eller 24886307.
  • Dorte Ruge, ph.d.-stipendiat, Aalborg Universitet , MENU, dorterug@plan.aau.dk, tlf. 28909056.
  • Morten Kromann Nielsen, centerleder i Mad, krop og læring, UCL, mokn@ucl.dk, tlf. 63183668.