Mere effektive kæmpevindmøller

Hydrauliske gear kan bane vej for større og mere effektive vindmøller. Professor Torben Ole Andersen fra Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet har modtaget 19,2 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd til forskning i den alternative teknologi.

Lagt online: 17.12.2013

Vindmøller udgør en stadigt stigende del af den danske energiproduktion med møller på op til 5 megawatt. Elektriciteten produceres oftest gennem en generator drevet af et mekanisk gear. Med stigende krav til udgangseffekt, virkningsgrad, effekttæthed, stabilitet og servicevenlighed samt øget fokus på vægt- og kostreduktioner er den eksisterende teknologi drevet til kanten.

Professor Torben Ole Andersen, Institut for Energiteknik, AAU.Derfor vil projektet HyDrive (Hydrostatic Drive Train Transmission for Renewable Energy Applications) forske i en alternativ teknologi, der kan imødekomme de stigende krav. Hydrauliske transmissioner har generelt en lav virkningsgrad, men ved hjælp af ny ”Digital Displacement Technology” (DDT), hvor der benyttes computerstyrede hurtige ventiler, kan man opnå en meget høj virkningsgrad, effektiv styring, stor kontrollérbarhed samt en meget robust og pålidelig transmission med lave serviceomkostninger.DDT-teknologien er desuden direkte anvendelig til bølgeenergi.

Forskningen vil foregå ved Aalborg Universitet i samarbejde med nationale og internationale eksperter og med deltagelse af førende virksomheder inden for fagområdet. Det gælder Bosch Rexroth A/S, Wave Star A/S og Vestas Wind Systems A/S.

Yderligere oplysninger

• Professor Torben Ole Andersen, Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet, tlf. 9940 9269.
  • Projektet HyDrive (Hydraulisk geartransmission til vedvarende energiapplikationer) får 19,2 millioner kroner i støtte fra Det Strategiske Forskningsråd. Det samlede budget fra 2014-2019 er 24,8 millioner kroner.
  • Læs mere om alle de nye bevillinger fra Det Strategiske Forskningsråd, Programkomiteen for Bæredygtig Energi og Miljø.