It-projekt får energipris for fleksibel forbrugsløsning

Europæisk forskningsprojekt, hvor dataloger fra Aalborg Universitet udnytter oplysninger direkte fra husholdningerne til at gøre strømforbruget mere fleksibelt og grønt, har fået en førstepris på verdenskonference om fremtidens smarte elnet.

Lagt online: 09.10.2013

Hæderen fra World Smart Grid Forum 2013 i Berlin tilfalder professor Torben Bach Pedersen fra Institut for Datalogi på Aalborg Universitet og kollegerne i det EU-støttede projekt MIRABEL for ”et meget betydeligt bidrag” til fremtidens mere intelligente elforsyning. MIRABEL-projektet eksperimenterer med at udnytte oplysninger om millioner af el-kunders adfærd til at flytte en større del af europæernes samlede strømforbrug til tidspunkter, hvor leverancerne fra vedvarende energikilder er størst.

World Smart Grid Forum er primært rettet mod beslutningstagere, tekniske eksperter fra industrien og forskere fra energisektoren. Men som prisen til Aalborg Universitet og de europæiske partnere viser, er it og håndtering af store mængder digital information – såkaldt ”Big Data” - godt på vej til at gennemsyre feltet.

- Generelt ser det ud til, at it-systemer og datalogi bliver en stadig vigtigere del af det, der foregår på energiområdet. Selvfølgelig er det vigtigt at have styr på det rent el-tekniske. Men der er så meget information og så mange spillere på de her komplekse markeder, at det mere og mere kommer til at handle om at få informationerne til at spille sammen forskellige steder i realtid, forklarer Torben Bach Pedersen.

Følger op

Konferencen og prisen i Berlin var et vigtigt skulderklap til tanker, teknik og løsninger, som Torben Bach Pedersen har arbejdet med længe.

- Det er noget, vi startede på for seks år siden med de første idéer og ansøgninger. Så det er rart med anerkendelsen, men det betyder især meget for det videre arbejde og for udbredelsen af vores idéer. Jeg talte eksempelvis med en rådgiver for den indiske regering vedrørende smart grid, som var meget interesseret i det. Vi arbejder også på et opfølgningsprojekt med titlen TotalFlex, der går videre med den her teknologi og får den helt ind i husholdningerne, siger Torben Bach Pedersen.

Yderligere oplysninger

• Forskerne fra MIRABEL-projektet (Micro-Request-Based Aggregation, Forecasting and Scheduling of Energy Demand, Supply and Distribution) har modtaget ”Best Poster Award” ved World Smart Grid Forum 2013 i Berlin. Ud over professor Torben Bach Pedersen fra Aalborg Universitet er vinderbidraget til konferencen leveret af to forskere fra industrien, nemlig Andreas Doms fra SAP AG i Tyskland og Zoran Marinšek fra INEA i Slovenien.
  • Professor Torben Bach Pedersen, Institut for Datalogi, tlf. 9940 9975.
  • Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.