Forskning i ny behandling af fantomsmerter får 45 millioner kroner i EU-støtte

Amputation af en arm eller et ben medfører ofte fantomsmerter, som er notorisk vanskelige at behandle. Et internationalt forskningsprojekt ledet af Aalborg Universitet skal udvikle teknologiske løsninger, som leverer sensorisk feedback til patienterne til at reparere ændringer i hjernen og dermed kontrollere og reducere smerten.

Lagt online: 13.12.2013

EPIONE er et konsortium af 12 partnere fra Europa og USA, som med seks millioner euro i støtte fra EU involverer både kliniske, industrielle og akademiske institutioner. Lektor Winnie Jensen fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet er projektleder og hovedansvarlig:

Winnie Jensen, Aalborg Universitet.- Vi håber på at skabe en bedre forståelse af, hvorfor fantomsmerter forekommer, hvad der påvirker smerterne, og hvordan vi kan hjælpe patienter med at overvinde dem. Der er indtil nu ingen specifikke medicinske teknologier tilgængelige på markedet, som bruger sensorisk feedback til kontrol og lindring af smerten. EPIONE sigter mod at opbygge nye invasive og ikke-invasive teknologiske systemer baseret på resultater, der er under udvikling fra tidligere EU-støttet forskning, forklarer Aalborg-forskeren.

En ikke-invasiv løsning vil være placeret på huden, mens invasive løsninger dækker over indoperation af sensorer og elektroder.

Hjernens "landkort" over kroppen bliver forstyrret

Amputation er oftest resultatet af traumatiserende skader eller operationer på grund af kredsløbssygdomme, sukkersyge og svulster, hvor amputationen er nødvendig for patientens overlevelse. Efter en amputation vil patienterne i mange tilfælde opleve stadig at kunne føle en amputeret hånd eller fod, selv om den ikke fysisk er der mere. I 50-80 procent af de amputerede opleves det som fantomsmerter, der beskrives som bankende, gennemborende og stikkende følelser. Adskillige studier har vist, at de fleste eksisterende behandlinger af er ineffektive og forsømmer at tage højde for de mekanismer, som ligger bag smerterne.

Man er i dag ikke helt klar over, hvorfor eller hvordan fantomsmerterne opstår, men én mulig forklaring er, at de skyldes ændringer i hjernens "landkort" over kroppen." EPIONE projektet vil undersøge, om smerterne kan lindres ved at prøve at genskabe landkortet med teknologiens hjælp og brug af implanterede nervesensorer eller elektroder placeret på huden.

Aalborg Universitetshospital er også med i det EU-støttede forskningsprojekt. Ifølge overlæge Preben Sørensen skal hospitalet deltage i den kliniske afprøvning og implanteringen af nerveelektroder senere i projektet.