Danmark får FN-center for problemknusende uddannelser

Aalborg Universitet bliver hjemsted for et nyt FN-center, som skal udbrede succesfuld dansk undervisningsmodels fokus på problemløsning og projektarbejde til resten af verden. FN-organisationen UNESCO's øverste organ har netop godkendt etableringen af centret og dets vision om at flere unge med bedre tekniske uddannelser kan løse globale udfordringer og redde kloden.

Lagt online: 18.11.2013

Målsætningerne ligger i direkte forlængelse af FN's overordnede udviklingsmål om at arbejde for større bæredygtighed:

- Ingeniørvidenskab, teknologi og innovation kan være med til at udvikle renere og grønnere teknologier, og det er afgørende, når vi skal tackle globale udfordringer som klimaforandring. Men det kræver, at ingeniører allerede under uddannelsen lærer at analysere og løse komplekse problemer. Den særlige problem- og projektbaserede undervisningsform, som vi på Aalborg Universitet har udviklet gennem 40 år, har vist sig at være meget effektiv til at uddanne ingeniører og forskere til at samarbejde om at løse komplekse opgaver. Så det er oplagt at drage fordel af pionérindsatsen andre steder, forklarer professor og kommende UNESCO-centerleder Anette Kolmos fra Institut for Planlægning.

Professor Anette Kolmos, Aalborg Universitet.Siden 2007 har hun siddet i et særligt UNESCO-professorembede i problembaseret læring (PBL), og siden 2009 har Aalborg Universitet med støtte fra private fondsmidler haft sit eget center for problembaseret læring og bæredygtighed. Det er indsatsen og kompetencerne derfra, der nu skal bygges videre på under UNESCO's protektion, så de kan inspirere i resten af verden. Organiseringen af centret bliver fra start en global affære med en rådgivende komité med universitets- og virksomhedsrepræsentanter fra Brasilien, Tanzania, Sydafrika, Rusland, Thailand, Malaysia, Nepal, Bangladesh, Indien, Kina, Australien, USA, og Frankrig. Centret skal desuden samarbejde med en halv snes øvrige lignende regionale kategori 2 UNESCO-centre i resten af verden, som fokuserer på andre uddannelsesudfordringer set fra et FN-perspektiv.

UNESCO-centret i Aalborg skal både forske i, hvad der virker, og udvikle metoder som er endnu bedre. Desuden kommer det til at fungere som knudepunkt i et globalt netværk, der udveksler viden om uddannelse efter "Aalborg-modellen". Ansøgningsprocessen har strakt sig over en treårig periode, så for initiativtagerne var det en stor lettelse, da UNESCO's Generalkonference med repræsentanter for alle medlemsstater i denne uge omsider gav den endelige klarmelding. De sidste detaljer er nu ved at blive forhandlet på plads, og efter planen bliver der officiel åbning af "the Aalborg UNESCO Centre" i maj 2014.

- Det bliver en festdag for os. Godkendelsen fra UNESCO er en meget vigtig blåstempling af det, vi har haft succes med at gøre på vores egne uddannelser. Jeg forventer, at det vil bane vej for nye samarbejder med universiteter i resten af verden, som gerne vil lade sig inspirere af vores erfaringer og tilsvarende dele deres viden med os, siger dekan Eskild Holm Nielsen fra Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet.

Yderligere oplysninger

• Dekan Eskild Holm Nielsen, Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, AAU, mobil 2944 8337.
• Professor Anette Kolmos, Institut for Planlægning, AAU, mobil 2020 4208.
• Afdelingsleder Marianne Nyborg, Institut for Planlægning, AAU, tlf. 9940 8308.
• Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.