Brugte kaffebønner giver grøn pris til studerende

Et forslag om at omdanne kaffegrums til energi og nyttige biprodukter i stedet for at kyle det ud med køkkenaffaldet har sikret fire studerende fra Aalborg Universitets uddannelse i Bæredygtig Bioteknologi førstepladsen i den internationale ”Green Brain of the Year” konkurrence for studerende.

Lagt online: 22.10.2013

Konkurrencen afholdes af det tekniske universitet på Cypern. Dens formål er at øge fokus på bæredygtige løsninger på miljø-, energi- og vandressourceproblemer samt at opmuntre til kreativitet og fornyelse i studenterprojekter. Studerende og gymnasieelever fra 21 lande deltog i år, og AAU-gruppens vinderbidrag blev udvalgt blandt 243 indsendte projekter, hvor 18 konkurrerede i universitetskategorien.

De fire vindere fra uddannelsen på Aalborg Universitet København er Anna Burniol Figols, Katarzyna Cenian, Edyta Kowalczyk og Lotte Vaa, som præmieres for deres semesterprojekt om bioraffinaderi baseret på brugte kaffebønner.

Anna Burniol Figols og Katarzyna Cenian præsenterede projektet på Cypern og modtog prisen på gruppens vegne.

- Vi arbejdede med brugte kaffebønner, dvs. restprodukter fra produktion af pulverkaffe og affald fra filterkaffe, der i dag bare bliver brændt for at genvinde energi. Vi foreslog brug af brugte kaffebønner til udvinding af phenoler og bioethanol. Bioethanol bruges hovedsagelig som brændbart materiale, og phenoler anvendes i den kemiske industri som antioxidanter eller som kosttilskud til vægtkontrol. Vi overvejede også brug af rester fra processen til energiudnyttelse. Vores resultater fra laboratorieforsøg beviste, at man ved udvinding af phenoler og bioethanol fra kaffebønner kan opnå en mere effektiv energiudnyttelse end ved produktion af bioethanol alene, forklarer Anna Burniol Figols.

2. pladsen i universitetskategorien gik også til en projektgruppe fra AAU, og derudover fik to projektgrupper fra AAU en speciel anerkendelse for deres bidrag.

Yderligere oplysninger

• Lektor Ioannis Skiadas, Institut for Kemi og Bioteknologi, Tlf: 9940 2588, ivs@bio.aau.dk
• Læs mere om “Green Brain of the Year” konkurrencen, som arrangeres af "The Sustainable Environment and Energy Systems Graduate Program (SEES)" ved Middle East Technical University på Cypern.