Big Data-ekspert med til EU-US forskertopmøde

AAU-forskers deltagelse i amerikansk-europæisk ingeniørsatsning kan blive afsæt for nye tværgående forskningssamarbejder, der udnytter dansk viden om håndtering af kæmpe datamængder.

Lagt online: 29.11.2013

Professor Torben Bach Pedersen fra Institut for Datalogi har netop deltaget i EU-US Frontiers of Engineering Symposium 2013 i Frankrig, hvor temaerne var små nano-sensorer, fremtidens transport, trådløst bredbånd og store datamængder (såkaldt "Big Data"). Det sidste er Torben Bach Pedersen ekspert i, og derfor var han udpeget til at deltage i det prestigefyldte tekniske videnstræf på Danmarks vegne af Akademiet for de Tekniske Videnskaber.

- Jeg er sikker på, at nogle af vores samtaler og idéer vil bane vej for nye forskningssamarbejder på tværs. Jeg mødte nogle enormt spændende mennesker fra de andre fagområder fra både Europa og USA. Den, der ligger mest til højrebenet, er fremtidens transport og logistik, fordi vi allerede selv har mange erfaringer, der udnytter data til løsninger på de områder. Men der er også perspektiver i at arbejde sammen om nano-sensorer, som kan detektere enkeltmolekyler og måle de utroligste ting – og som dermed skaber data, vi kan arbejde med, fortæller Torben Bach Pedersen.

Han præsenterede selv nogle af de metoder til strukturering og analyse af store mængder information, som han og kollegerne i Center for Data-Intensive Systemer har arbejdet med i projekter om eksempelvis grønnere energiforbrug, trængselsvejkort, indendørs positionering og tracking af flybagage.

- "Big Data" er ikke kun de mange oplysninger på Facebook og Twitter, som man taler så meget om nu. Der er også andre "dybe" former for data, og det er noget, vi har arbejdet meget med og har en lang tradition for at udnytte. Det forklarede jeg, og det gav mange reaktioner og kontakter. Både til nogle, som arbejder med tilsvarende tekniske udfordringer, men også til folk på helt andre områder, hvor principperne måske kan bruges, siger AAU-professoren.

Fakta

• EU-US Frontiers of Engineering Symposium arrangeres af European Council of Academies of Applied Sciences, Technologies and Engineering (Euro-CASE) og the National Academy of Technologies of France (NATF) i samarbejde med the US National Academy of Engineering (NAE).
• Det nationale amerikanske ingeniørakademi NAE har siden 1995 arrangeret tilsvarende årlige U.S. Frontiers of Engineering Symposium, som samler skarpe ingeniør- og forskerhjerner i alderen fra 30-45 fra amerikanske virksomheder, universiteter og statslige laboratorier for at lade dem diskutere tekniske perspektiver på tværs af områder. Målsætningen er at skabe nye samarbejder og overførsel af nye teknikker og tilgange på tværs af områder samt at etablere kontakter mellem den næste generations ledere på ingeniørområdet og inden for de tekniske videnskaber.
• Frontiers-programmet har fra det amerikanske udgangspunkt bredt sig internationalt med bilaterale møder med Tyskland, Japan, Indien, Kina og EU.
• På forskertopmødet i Frankrig deltog 30 udvalgte repræsentanter fra USA og 30 fra EU samt ca. 15 personer fra de arrangerende organisationer.
• Billedet øverst viser AAU-professor Torben Bach Pedersen (i midten) i selskab med spidserne fra det amerikanske National Academy of Engineering: President C.D. Mote, Jr. (til venstre) og Foreign Secretary Venkatesh Narayanamurti (til højre).

• Professor Torben Bach Pedersen, Institut for Datalogi, tlf. 9940 8915.
• Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554