AAU lancerer efterårsferiens bedste tilbud

Der er lagt op til høstfest i Fårup Sommerland, og AAU’s Universitarium flytter ind i et kæmpetelt i efterårsferien og tilbyder videbegærlige og legesyge masser af aktiviteter.

Lagt online: 11.10.2013

Aalborg Universitet stiller hvert år et eksperimentarium op i Aalborg, og nogle har sikkert besøgt sommerens Universitarium i Utzon Center, hvor studerende fortæller om naturvidenskabelige fænomener garneret med eksperimenter, der på en sjov og tankevækkende måde forklarer fænomenerne.
Udstillingen i Aalborg er lukket for i år, men dele heraf suppleret med en række populære eksperimenter fra andre Universitarium-udstillinger dukker nu op i Fårup Sommerland i efterårsferien.

Knasende skumfiduser og brandvarme forsøg

I Fårup Sommerland vil gæsterne, unge som gamle, kunne lave forsøg med byggeri og bl.a. lære om, hvorfor taget på et hus kan lette i blæsevejr, og hvordan man gør gipsplader holdbare. For de mere sportsinteresserede præsenteres en kastemaskine, der rammer plet hver gang og en bold, som kan svæve frit i luften.
Du kan også prøve, hvad der sker med dine evner som bilist, hvis du kører med en slidt bilrude. Fænomenet kaldes ’haze’, og Universitarium har sammen med Dansk Bilglas lavet en simulator, hvor du får syn for sagen.

Endelig kan du på egen krop lære, at der er stærke kræfter på spil i et cykelhjul – og måske blive lidt skuffet over, at det ikke er dig selv, der er god til at balancere, men derimod cykelhjulets kræfter, der holder cyklistens balance langt hen ad vejen.

Hver dag vil der være to shows, hvor studerende laver forsøg med både ild og is – kom fx og få en knasende sprød skumfidus. Det er også i dette show, at studerende vil forvandle kartofler til tryllekugler. Tryllekugle-forsøget bruger de til at forklare, hvordan man fx kan få maling til at være tyktflydende og sej, mens den sidder stille på penslen, og hvordan den bliver tyndtflydende, når man maler med den. Det er jo meget smart, at man kan undgå, at malingen løber.

Så der er masser at tænke over, hvis man har lyst til at koncentrere sig lidt i mellem turene i sommerlandets rutschebaner og andre forlystelser.

Kontakt :

Lene Klitgaard på lkl@adm.aau.dk, eller på tlf. 2666 0656.