AAU-forsker udpeget til ministerielt udvalg

Professor Birgitte Holm Sørensen fra Institut for Læring og Filosofi er netop blevet udpeget til et nyt udvalg, der de næste tre år skal arbejde med uddannelsesforskning. En af opgaverne handler bl.a. om at koordinere forsknings- og udviklingsmiljøerne på universiteter og professionshøjskoler.

Lagt online: 19.11.2013

Uddannelsesminister Morten Østergaard og undervisningsminister Christine Antorini har udpeget professor Birgitte Holm Sørensen fra Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet København til det nyetablerede Forum for Koordination af Uddannelsesforskning.

Dette udvalg er nedsat som led i forårets folkeskolereform og får til opgave at skabe en bedre koordinering mellem forsknings- og udviklingsmiljøerne på universiteter og professionshøjskoler. Målet er i den forbindelse at sikre, at forskningsresultater når helt ud i skolerne blandt andet via læreruddannelse og efteruddannelse, så lærerne altid er opdaterede.

Derudover bliver en anden opgave at undersøge, hvordan uddannelsesforskningen kan styrkes, så skoleledere, forvaltninger og medarbejdere får endnu bedre adgang til viden, de kan bruge til at udvikle undervisning og læring.

- Jeg er glad for udpegningen og finder det meget væsentligt at skulle bidrage til, hvordan forskning inden for folkeskoleområdet kan omsættes i praksis, siger Birgitte Holm Sørensen, som til daglig er tilknyttet forskningslaboratoriet ILD (It og læringsdesign) på campus i Sydhavnen og har et særligt forskningsmæssigt fokus på it i folkeskolen.

Fakta:

- Forum for Koordination af Uddannelsesforskning hører under Uddannelses- og Undervisningsministeriet
- Birgitte Holm Sørensen er udpeget til at deltage i udvalget fra den 1. november 2013 til den 1. november 2016
- Læs mere om udvalget

For yderligere information:

Kontakt Birgitte Holm Sørensen på birgitte@learning.aau.dk eller på tlf.: 9940 2382.