Varm luft i doktorforsvar

Civilingeniør Karl Terpager Andersen vil med en ny doktorafhandling sætte punktum i en mangeårig disput om, hvordan opdriftsventilation i bygninger bedst beskrives matematisk. Karl Terpager Andersen er adjungeret lektor på Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet.

Lagt online: 13.11.2012

Opdriftsventilation er naturlig ventilation fremkaldt af termisk opdrift og kan bruges til ventilering af bygninger. Dette forudsætter temmelig detaljererede beregninger af luftstrømmene i afhængighed af temperatur- og bygningsforhold. Karl Terpager Andersens afhandling handler om, hvorfor Bernoullis princip ikke slår til, når man skal beskrive, hvordan opdriftsventilation fungerer, og afhandlingen præsenterer og argumenterer i stedet for en konsistent, matematisk model, som alene er baseret på de grundlæggende strømningsligninger. Karl Terpager Andersen fremlagde første gang tankerne bag denne model i en artikel i 1995 og har siden sin pensionering i 2002 arbejdet videre med at færdiggøre den.

Doktorforsvaret finder sted 30. november 2012 fra kl. 13.00 på Aalborg Universitet København i Auditorium 1.008 på A.C. Meyers Vænge 15, og de officielle opponenter er professor Mats Sandberg fra Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Sverige og professor Per Olaf Tjelflaat fra Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) i Norge.

Karl Terpager Andersen var i mange år ansat som seniorforsker på SBi, hvor han bl.a. arbejdede med naturlig ventilation i bygninger. I dag er han tilknyttet SBi som adjungeret lektor.

Forsvaret er offentligt, og alle er velkomne. Se Afhandlingen Opdriftventilation 1-3

Yderligere oplysninger kan fås hos adjungeret lektor Karl Terpager Andersen.