Studerende støber historie

Når mere end 350 studerende fra Aalborg Universitet (AAU), University College Nordjylland (UCN) og AMU Nordjylland mødes til Betonworkshop 2012 i disse dage, kommer der flere ting ud af anstrengelserne. De studerende fra mange forskellige uddannelser og uddannelsesretninger lærer mere om samarbejde og hinandens fag, og de 36 betonemner med historisk tema, som de studerende laver i løbet af workshoppen, kommer til at udsmykke fællesarealerne i fire boligafdelinger i Svenstrup, så beboerne bliver mindet om byens omfattende historie.

Lagt online: 24.10.2012

I løbet af kort tid vil beboerne i fire af Himmerland Boligforenings afdelinger i Svenstrup dagligt blive mindet om, at Svenstrup er en by med masser af historie. De 36 betonemner, som studerende fra AMU Nordjylland, University College Nordjylland og Aalborg Universitet producerer i løbet af betonworkshoppen, bliver nemlig placeret på fællesarealerne i fire boligafdelinger i Svenstrup. Og der er masser af historie, som de studerende kan blive inspireret af, for Svenstrups historie strækker sig nemlig rigtig langt tilbage. I skriftlige kilder blev byen, dengang kaldet Suenstrup, første gang omtalt i år 1346, der er fem fredede oldtidsminder i byen, og byens omfattende historie kan også ses af nogle af vejnavnene i byen, Runddyssen, Langdyssen og Stendyssen, og derfor tager temaet for årets betonworkshop også udgangspunkt i byens lange historie. Temaet er ”Leg med historien”, og udviklingschef Sven Buch fra Himmerland Boligforening glæder sig til at se resultaterne af workshoppen.

- Det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af de studerendes flid og kreativitet, og jeg er rigtig glad for, at betonemnerne ikke bare skal gemmes væk efter workshoppen, men udsmykke fællesarealerne omkring vores fire boligafdelinger i Svenstrup, nemlig Hellekisten, Danagården og de to afdelinger på Runddyssen til glæde for beboerne, siger Sven Buch.

Forventningens glæde deler Sven Buch med lektor Eigil V. Sørensen fra Aalborg Universitets Institut for Byggeri og Anlæg. Betonemnerne er det rent fysiske resultat af workshoppen, men Eigil V. Sørensen ved, at der også kommer meget mere ud af workshoppen.

- De studerende får også en vigtig indsigt i og forståelse for, hvordan andre faggrupper inden for byggeri tænker og arbejder. Det giver en forståelse for andre faggruppers kompetencer, og den forståelse kan hjælpe med til at skabe et bedre fundament for fremtidens byggearbejdspladser og inspirere til, hvad beton også kan bruges til, siger Eigil V. Sørensen, som ser frem til, at omkring 350 studerende fra bygningskonstruktøruddannelsen på UCN, struktør- og betonmageruddannelserne på AMU Nordjylland samt ingeniørstuderende fra Byggeri & Anlæg og Architecture & Design på AAU bruger de fire dage sammen, som workshoppen varer.

De fleste studerende kommer fra tidlige semestre på uddannelserne, så de to første dage får de studerende først en grundig introduktion til beton og betonens egenskaber, styrker og begrænsninger, inden de finder på idéer til deres betonfigur, som bliver lavet i grupper á 10 på tværs af uddannelserne. Torsdag trækker de studerende for alvor i arbejdstøjet på AMU Nordjylland på Sofievej og laver støbeformen til deres betonemne, så støbeformen er klar torsdag eftermiddag, når betonen bliver leveret. Fredag er emnerne så klar til at blive præsenteret for dommerne.

- Når jeg går rundt i værkstederne blandt de studerende, plejer jeg virkelig at blive helt høj over at se og mærke den energi og entusiasme, som de studerende går til opgaven med, så jeg er sikker på, at der kommer nogle flotte betonemner ud af anstrengelserne, siger Eigil V. Sørensen.

Kontakt og yderligere information:

• AAU: Lektor Eigil V. Sørensen, tlf. 99 40 85 77, mobil 20 20 21 83
• Himmerland Boligforening: Udviklingschef Sven Buch, 96 31 52 08, Mobil: 25 57 73 94
• AMU Nordjylland: Centerchef Frede Holst Andersen, tlf. 96 33 22 93
• UCN Teknologi og Business: Studieleder Bruno Larsen, tlf. 72 69 15 00
• Mere om Center for Betonuddannelse samt billeder fra sidste års betonworkshop: http://www.vikanbeton.dk/