Studerende arrangerer egen energikonference

Initiativrige internationale studerende har æren for rækken af SPOT-konferencer om tekniske problemstillinger på energiområdet, som nu for fjerde år i træk holdes på Institut for Energiteknik ved Aalborg Universitet.

Lagt online: 18.12.2012

Den gennemgående figur bag aktiviteterne er den rumænsk-fødte ph.d.-studerende Krisztina Leban, der arrangerede den første konference tilbage i 2009, mens hun var kandidatstuderende. Initiativet udsprang dengang af et ønske om at gøre det økonomisk overkommeligt for ingeniørstuderende at deltage i en videnskabelig konference. Derfor blev omkostningerne holdt på et minimum ved at involvere andre studerende som hjælpere.

Her i 2012 er konferencen allerede en fast del af både kandidatuddannelsen i energi og af Institut for Energiteknik samt de universiteter, vi samarbejder med, bl.a. Politechnical University of Brasov and Timisoara, Rumænien.

Krisztina Leban pointerer, at deltagelse i konferencer er meget vigtig for studerende.

- Man kan få kontrolleret, at ens arbejde er meningsfyldt og korrekt, man kan dele sit arbejde med andre, og måske endda inspirere andre til at arbejde videre på det, siger Krisztina Leban.

Studerende på det 7. semester ser frem til at præsentere deres første videnskabelige artikel. De studerende har fået hjælp til denne uvante opgave af Studienævnet for Energi gennem et kursus. Her fik de studerende vejledning vedrørende indholdet og teknikken i at skrive sådan en artikel.

Både de videnskabeligt og administrativt ansatte på Institut for Energiteknik understøtter de studerende på deres vej til at blive ingeniører med rødder i forskningen. Det sker med opbakning fra lektor og studienævnsformand Birgitte Bak-Jensen og professor Lasse Rosendahl, der er formand for det såkaldte Energisponsorprogram, som bidrager med deltagerpræmier.

Målgruppen for konferencen er studerende fra alle de ingeniørretninger, som arbejder med energi (elektrisk, termisk, mekatronisk og styring samt elektronik og telekommunikation). Konferencen afholdes på Fibigerstræde 16, torsdag den 20. december i tidsrummet fra 8.30-16.00.

Yderligere oplysninger:

• Ph.d.-studerende Krisztina Leban, Institut for Energiteknik, AAU, tlf. 9940 3326, mobil 2339 2259.
• Lektor og projektkoordinator Ewen Ritchie, Institut for Energiteknik, AAU, tlf. 99 40 92 41.
• Sekretariatet for Energisponsorprogrammet: Hanne Munk Madsen, tlf. 9940 3313.