Millionbevilling bringer lokal økologi i offentlige gryder

Aalborg Universitet og en stribe kommunale og regionale institutioner i hele Danmark får nu seks millioner kroner til at fremme brug af lokale og økologiske fødevarer i de offentlige køkkener. Støtten til projektet ”Ekologika” kommer fra Fødevareministeriets pulje til grønnere storkøkkener.

Lagt online: 08.11.2012

12.300 danskere, som spiser mad fra 96 udvalgte danske køkkener i daginstitutioner, skoler, sygehuse og offentlige bespisningsordninger, får glæde af det nye projekt, som bliver ledet af forskningsgruppen MENU (Måltidsvidenskab og Folkesundhedsernæring) på Aalborg Universitet. Målet med at øge anvendelsen af økologiske fødevarer er at fremme natur, miljø og bæredygtig udvikling.

Projektet skal også etablere nationale interessefællesskaber for deltagerne. Indsatsen indebærer et kompetenceløft for samarbejdspartnernes 400 køkkenmedarbejdere. Det betyder undervisning i hele landet, og det sker med inddragelse af eksterne omlægningskonsulenter.

- Vi ved fra tidligere, at økologisk uddannelse af køkkenpersonale skal være tilpasset de forskellige personalegrupper, der har med madordningerne at gøre. Vi ved også, at en manglende lokal forankring i det danske økologiske jordbrug kan være en barriere. Derfor er både lokalitet og økologi centrale elementer i Ekologika. Det kan være med til at styrke ikke bare økologi og bæredygtighed men også den lokale fødevareøkonomi, siger professor Bent Egberg Mikkelsen fra Aalborg Universitet.

Projektet har også en målsætning om at medvirke til at øge det økologisk dyrkede areal i de regioner, hvor de deltagende institutioner er beliggende. Derfor indgår et bredt samarbejde med workshops for økologiske landmænd og køkkenpersonale i planerne, fordi det kan være med til at fremme offentlig efterspørgsel og forbrug af lokalt producerede fødevarer.

Ekologika-projektet er et af flere støttede projekter. Fødevareministeriet har givet i alt 31 millioner kroner i tilskud til satsninger med fokus på uddannelse i økologi i offentlige køkkener. Tilskuddet skal hjælpe stat, regioner og kommuner med at omstille deres køkkener til økologi.

- De offentlige køkkener får en økonomisk og økologisk gulerod med den her ordning, og samtidig sørger vi for, at det offentlige viser vejen for et bæredygtigt og sundere Danmark, siger fødevareminister Mette Gjerskov i en pressemeddelelse fra Fødevareministeriet.

Yderligere oplysninger:

• Professor Bent Egberg Mikkelsen, tlf. 25384366, bemi@plan.aau.dk