Kim Toft Hansen er Årets Forfatter

Kim Toft Hansen er kåret som Årets Forfatter af Aalborg Universitetsforlag. Prisen får han for sin anmelderroste bog ”Mord og metafysik – det absolutte, det guddommelige og det overnaturlige i krimien”.

Lagt online: 22.11.2012

Adjunkt Kim Toft Hansen fra Institut for Kultur og Globale Studier er netop blevet kåret til Årets Forfatter af Aalborg Universitetsforlag. Prisen modtager han for sin aktuelle bog ”Mord og metafysik – det absolutte, det guddommelige og det overnaturlige i krimien”, hvor han sætter fokus på den skandinaviske krimis ændrede forhold til emner som tro, religion og det overnaturlige. Det gør han ved at se nærmere på krimier fra nogle af tidens mest populære, skandinaviske forfattere som blandt andre Stieg Larsson, Elsebeth Egholm og Arne Dahl samt tv-serier som ”Rejseholdet” og ”Livvagterne”.
Bogen har vakt både publikum og anmeldernes begejstring og tiltrækker stadig opmærksomhed ni måneder efter udgivelsen. Det er også en del af begrundelsen for, at prisen i år går til Kim Toft Hansen.

- ”Mord og metafysik – det absolutte, det guddommelige og det overnaturlige i krimien” har været en af de mest omtalte og anmeldte forskningsudgivelser blandt forlagets seneste publikationer. I en tid, hvor krimiens popularitet topper, kommer bogen nærmest som kaldet. Den originale vinkling på den skandinaviske krimilitteratur har i den grad vakt interessen hos de danske og skandinaviske anmeldere, lyder det blandt andet i Aalborg Universitetsforlags officielle indstilling.

En ny bog er på vej
For forfatteren selv begyndte arbejdet med bogen som et led i hans ph.d.-projekt, men udviklede sig med tiden til et selvstændigt projekt. Den aktuelle pris betyder dog ikke, at Kim Toft Hansen fremover vil hvile på laurbærrene. Han arbejder i øjeblikket på en ny bog, som efter planen skal ligge klar hos boghandlerne midt i det nye år. Prisen som Årets Forfatter har i den forbindelse kun givet ham mere blod på tanden i forhold til at formidle sine forskningsprojekter til et bredere publikum.

- Den næste udgivelse er en dobbelt antologi, som jeg redigerer sammen med tre kollegaer. Den handler om slutninger. Terminus, som vi kalder det. Det er fx slutninger i litteratur, dommedag eller forestillinger om det tragiske. Her bidrager jeg selv med et kapitel om slutninger i DRs tv-serie Forbrydelsen. Den er særligt interessant for idéen om terminus, fordi første sæson af Forbrydelsen nu findes med tre forskellige slutninger, siger Kim Toft Hansen.

Kontaktoplysninger:
Kim Toft Hansen, studieadjunkt