Førstepræmie til fremtidens matematikbog

Det var helt uden forventninger, at Jeppe Lund Andersen stillede op i en konkurrence med sit forslag om en interaktiv matematikbog til tablets. Både dommere og publikum var imidlertid så vilde med ideen, at projektet nu kæmper med 130 andre om at blive det bedste projekt på verdensplan.

Lagt online: 26.11.2012

Tablets bliver ikke brugt ordentligt i undervisningen, elever skal evalueres løbende, og to ud af tre lærere føler ifølge en undersøgelse, at de bruger for meget tid på dokumentation. De tre faktorer fik Jeppe Lund Andersen, som læser til softwareingeniør på 9. semester på Aalborg Universitet, til at gøre sig tanker om, om man da ikke kunne lave et produkt, der kunne gøre undervisningen mere interessant for eleverne og samtidig spare lærerne en del tid.

- Jeg kom frem til, at en interaktiv matematikbog til tablets kunne være en god ide. På den måde kan eleverne løse matematikopgaver direkte på deres tablets og med det samme få svar på, om opgaven er rigtigt løst, og lærerne slipper for manuelt at rette alle opgaver, og de får dermed mere tid til den egentlige undervisning. Ved at indsamle data fra elevernes tablets kan lærerne nemt se, hvordan den enkelte elev har klaret opgaverne, og dermed få vigtige input til elevens evaluering, og det vil også være muligt at indsamle data for hele klassen og på den måde se, om der er nogle problemstillinger, der går igen og på bruge den viden til at tilrettelægge undervisningen, siger Jeppe Lund Andersen, som sammen med studiekammeraten Mikkel Todberg besluttede at tage ideen med til konkurrencen Startup Weekend, hvor man har mulighed for at præsentere sin ide, og andre deltagere så har mulighed for at melde deres interesse for et projekt. Et hold bliver sammensat til konkurrencen, og holdet har så weekenden til at udvikle ideen til et koncept, så publikum og dommere har mulighed for at se ideen ført ud i virkeligheden.

- På en weekend kan man naturligvis ikke lave et fuldt færdigt produkt, men vi fik virkelig sammensat et fantastisk hold, og vi fik lavet en prototype på den interaktive matematik bog, og det var herligt at se, at den faldt i dommernes smag, siger Mikkel Todberg om prototypen kaldet Mathi, som de to fik hjælp til at udvikle fra to designere, tre dataloger og en forretningsudvikler. Gruppemedlemmerne arbejdede så godt sammen, at de endte med at vinde tre ud af fire priser, blandt andet den overordnede pris, hvor der fulgte en præmie på 10.000 kroner med og chancen for at vinde en tur til Rio og San Francisco. De 130 lokale vindere kæmper nu om at komme blandt de 15 ideer, der skal fortsætte i konkurrencen, og vinderne findes ved en afstemning på facebook.

- Vi er i hård konkurrence, men vi håber da, at vi kommer videre, for vi vil gerne arbejde videre med projektet, så vi håber da, at mange vil gå ind og stemme på os på facebook, siger Jeppe Lund Andersen.

Skulle det ikke lykkedes at komme blandt de 15 første, bliver projektet gemt, men ikke glemt.

- Vi er i gang med vores speciale nu, så der bliver rigeligt at se til indtil sommer, men når specialet først er klaret, er det bestemt ikke utænkeligt, at vi arbejder videre med den interaktive matematikbog, for der er brug for gode undervisningsmateriale til tablets. I dag bliver de tablets, som skolerne indkøber, nok primært brugt til at tjekke facebook og spille spil, men de kan altså også bruges til at sikre bedre undervisning, og det er vores projekt et godt eksempel på, siger Mikkel Todbjerg.

Kontakt/yderligere information:
Jeppe Lund Andersen, 22 64 94 95