Computerteknologi genskaber ødelagt slotskirke

Moderne teknologi og historisk research går op i en højere enhed i computerskabt model af kirke, som brændte for 200 år siden. Eksperter fra Aalborg Universitet har samarbejdet med Museet på Koldinghus om løsningen til en ny udstilling om Christian 4 på det gamle kongeslot.

Lagt online: 12.11.2012

Den oprindelige slotskirke, som kongen byggede på Koldinghus i årene 1598-1604, var en arkitektonisk perle i europæisk topklasse, men der er kun nogle få rester af sandsten tilbage fra den i slottets nordvestlige hjørne. Derfor har det krævet flittig research og flere forsøg at genskabe den i en detaljeret 360-graders model, som gæster på udstillingen nu kan træde ind i og kigge sig omkring i. Det, de får at se, er et kirkerum i to etager med masser af ranker, engle, løver og bibelcitater samt guld og stærke farver.

- Den store udfordring har været at nå et tilfredsstillende visuelt resultat under de praktiske betingelser, som gælder på museet. Vi kan ikke basere os på store laboratoriecomputere, dyrt hardware og mange timers beregningstid. Det hele skal køre i en praktisk opstilling, som er brugervenlig og robust, og som ikke kræver videreuddannelse af personalet på museet, forklarer lektor Claus B. Madsen fra Institut for Arkitektur og Medieteknologi.

Research-krævende

Mens han og kollegerne har fokuseret på den teknologiske side af formidlingen, har samarbejdspartnerne på Koldinghus naturligt nok været meget optagede af at sikre en autentisk oplevelse for publikum. Det har krævet research:

- Museet betragter projektet som historisk forskning. Det vil sige, at alle elementer i den visuelle rekonstruktion er solidt funderet i de eksisterende kilder. Der er lavet 3D affotograferinger af de bevarede saltstens-udskæringer, og der er brugt billedmateriale fra Frederiksborg Kirke, som er lavet af samme arkitekt og efter Koldinghus-forbillede. Der er også benyttet billedmateriale af en altertavle fra Vor Frue Kirke i Aalborg, som brændte i 1902, fordi den var lavet af samme billedhugger. Under rekonstruktionsprocessen har vi endda opdaget ting, som man troede var på én måde, men faktisk har været lavet anderledes, fortæller Claus B. Madsen.

For ham har samarbejdet været en helt særlig oplevelse, fordi det virkeliggør ambitioner, han har haft i årevis, siden han blev opmærksom på mulighederne i computervisualisering.

- Det er et drømmeprojekt efter mit hoved. Jeg startede med at forestille mig opstillinger af denne art for over 10 år siden, så at få mulighed for at køre et konkret projekt igennem hele vejen ud til et ”betalende publikum” og i samarbejde med ildsjæle ude i samfundet er ekstremt motiverende og givende. Det er blevet, som vi havde håbet på, og på nogle områder endda bedre, fortæller han.

Alligevel er der planlagt en lang række forskningsrelevante forbedringer af modellen, som vil komme til over de næste 6-12 måneder. Claus B. Madsen håber samtidig, at indsatsen kan bane vej for flere projekter i samme retning og endnu mere ambitiøse løsninger på tilsvarende udfordringer.

Realistisk bud

Udstillingsleder Axel Johnsen Fra Museet på Koldinghus betegner computermodellen som en hjørnesten i museets nye Christian 4-udstilling, der fortæller de hidtil oversete historier om det fyrstelige liv i provinsen. Koldinghus var det naturlige sted for hoffet at residere, når pligterne kaldte vest for Storebælt. Og så var Kolding noget tættere på Europa end København.

- Vi har stykket al den foreliggende viden sammen og tilsat nogen kunstnerisk frihed på de områder, hvor kilderne og sporene mangler. Men alt i alt er computermodellen et meget realistisk bud på, hvordan kirken så ud, når Christian 4. holdt hof på Koldinghus. Det var stort og overdådigt – helt i tidens ånd, siger Axel Johnsen.

Yderligere oplysninger:

• Læs mere om udstillingen hos Museet på Koldinghus.
• Lektor Claus B. Madsen, Institut for Arkitektur og Medieteknologi, AAU, tlf. 9940 8788, mobil 6135 9582.
• Udstillingsleder Axel Johnsen, Museet på Koldinghus, mobil 2125 3467.
• Informationschef Nanna Ebert, Museet på Koldinghus, mobil 5133 6644.
• Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.