AAU brillerer ved CSR-awards

Af Jakob Brodersen Aalborg Universitets partnerskab med NGO'er og erhvervsliv, access2innovation, uddelte årets partnerskabspris ved Danish CSR Awards i Sønderborg.

Lagt online: 20.11.2012

CSR – corporate social responsibility - er den engelske betegnelse for det, at virksomheder tager et socialt ansvar. Det er et område, der har været stigende fokus på i de senere år, og som har sin egen prisuddeling, hvor socialt ansvarlige offentlige og private virksomheder bliver hædret af den danske CSR-fond.

Det skete ved et storstilet arrangement i Alsion i Sønderborg, hvor hovedtaleren var ingen ringere end USAs tidligere præsident Bill Clinton, flankeret af Hollywoodstjernen Connie Nielsen og toppen af dansk erhvervsliv.

CSR-kaffe

Det strategiske netværk access2innovation, som drives af AAU i samarbejde med Norddanmarks EU-kontor, var sidste år nomineret til en pris for årets bedste CSR-samarbejde. I år var netværket rykket en plads op i hierarkiet og havde æren af at nominere og uddele årets partnerskabspris.

Selve overrækkelsestalen blev holdt af udviklingsminister Christian Friis Bach, der havde rosende ord tilovers for både access2innovation og prisvinderen Farm Mountain Coffee.

Farm Mountain Coffee modtog access2innovations partnerskabspris fordi det lille, randersejede kaffefirma har anlagt en strategi, hvor de enkelte kaffebønder i Uganda får ekstra udbytte af at producere højkvalitetskaffe. Samtidig får de hjælp og støtte til at plante nye træer, sende deres børn i skole og løfte livsvilkårene for kaffebønderne i generationer fremover.

Billedtekst: Sekretariatschef Jacob Ravn overrækker access2innovations partnerskabspris til grundlæggeren af Farm Mountain Coffee, Lars Bendix ved Danish CSR Awards i Sønderborg.

Fattige kunder

Inden prisoverrækkelsen havde access2innovation været vært ved en workshop om innovative forretningsmodeller i udviklingslande. Her deltog godt 30 fremtrædende erhvervsfolk og repræsentanter for større organisationer, der blandt andet hørte om bud på, hvordan man skaber en forretning når ens kunder er nogle af verdens fattigste.
”Det er virkelig positivt at der er så stor interesse omkring access2innovation-tanken,” siger sekretariatschef Jacob Ravn, der startede projektet i forbindelse med sin Ph.d. for fem år siden.

”Vi har gode eksempler på at det kan lykkes at drive en god forretning og samtidig gøre verden bedre gennem partnerskaber mellem forretningsfolk, forskere og humanitære organisationer.”

AAU bredt repræsenteret

Udover access2innovation markerede AAU sig også positivt i andre sammenhænge ved CSR-prisuddelingen.
Miljøminister Ida Auken fremhævede universitetets samarbejde med DI og Miljøstyrelsen om det bæredygtige projekt Green21.

Adjungeret professor Claus Stig Pedersen, der er bæredygtighedsdirektør i Novzymes, blev kåret til årets CSR professional, ligesom han sammen med Novozymes vandt prisen for årets bedste CSR strategi.