AAU-alumner indtog Borgen

Der var lagt i ovnen til en god aften, da AAU-alumne Kristian Thulesen Dahl inviterede til alumnearrangement på Borgen. I alt deltog 90 alumner, som kom hjem med sjove anekdoter, politiske analyser og gode diskussioner efter at have brugt 4 timer i godt selskab - med blandt andre Hans Engell, Kristian Thulesen Dahl, Rasmus Prehn, Per Clausen og Jens Henrik Thulesen Dahl - som alle selv er tidligere AAU-studerende.

Lagt online: 15.11.2012

Aalborg-modellen og PBL som politisk værktøj

Udover at det i sig selv var en spændende oplevelse at komme ind og se Borgen - var der dog også lagt op til en mere faglig diskussion og dialog mellem alumner og politikere.
”En del af programmet gik ud på, at politikerne gjorde rede for, hvordan de i deres politiske liv bruger deres AAU-baggrund og deres erfaringer med PBL. Det gav en meget fin dialog mellem alumner og politikere, mener Karrierevejleder Mikkel Dahlbæk Sigurdsson, som har været med til at koordinere arrangementet i samarbejde med alumneforeningen, Kandidatnet.
Det var dog ikke kun alumnerne, der fik noget ud af aftenen - politikerne kunne også bruge mange af alumnernes erfaringer og den efterfølgende dialog,
”De politikere som deltog, er alle uddannede fra Aalborg Universitet - og jeg håber og tror, at det var en oplevelse som gav dem en opmærksomhed på AAU, som de måske ikke har til daglig - samtidig med at de fik mulighed for at spørge de andre alumner, hvordan de bruger PBL i deres arbejdsliv - fx i erhvervslivet”, siger Mikkel.

Hans Engel på slap line

Aftenens højdepunkt var dog især Hans Engels programpunkt, der virkelig fik aktiveret mange af alumnernes diskussionslyst. Med anekdoter og gode historie, fik han illustreret udviklingen inden for dansk politik - fra da han først trådte ind på den politiske scene til nu. Især var det interessant at høre om, hvordan samarbejdet mellem medierne og politikerne har udviklet sig over de seneste år.

Flere arrangementer på vej

Arrangementet på Borgen er blot et ud af flere arrangementer, som har været oppe i efteråret - og Kandidatnet arbejder på at få flere lignende arrangementer i Københavnsområdet.
”Om det er på Rådhuset, som vi prøvede for at par år tilbage, hvor Frank Jensen inviterede på Rådhuspandekager, i en privat virksomhed eller noget helt tredje er ikke planlagt endnu, men vi er meget åbne over for forslag. Vi ser jo helst, at det er alumnerne selv, der retter henvendelse med ting, de gerne vil - som fx Kristian Thulesen Dahl og Frank Jensen gjorde. Så en lille opfordring skal lyde herfra, ” siger Mikkel Dahlbæk Sigurdsson.

Om Kandidatnet

Aalborg Universitets alumneforening, Kandidatnet, er et tilbud til alle tidligere AAU-studerende, der ønsker at fastholde kontakten til universitetet, netværke med andre alumner eller deltage i faglige og sociale arrangementer. Det næste skridt på AAU-Cph bliver at få etableret en mentorordning. Denne ordning vil blive kickstartet ved en workshop for både alumner og studerende d. 29. november. Alumnerne kan både være mentorer for studerende, men også for andre alumner.

Se flere billeder fra arrangementet på Christiansborg