Studerende arrangerer egen energikonference

Initiativrige internationale studerende har æren for rækken af SPOT-konferencer om tekniske problemstillinger på energiområdet, som nu for tredje år i træk holdes på Institut for Energiteknik ved Aalborg Universitet.

Lagt online: 14.12.2011

Den gennemgående figur bag aktiviteterne er den rumænsk-fødte ph.d.-studerende Krisztina Leban, der arrangerede den første konference tilbage i 2009, mens hun var kandidatstuderede. Initiativet udsprang dengang af et ønske om at gøre det økonomisk overkommeligt for ingeniørstuderende at deltage i en videnskabelig konference. Derfor blev omkostningerne holdt på et minimum ved at indrullere andre studerende som hjælpere.

- Jeg mener, at deltagelse i konferencer er meget vigtigt for studerende, fordi man kan få kontrolleret, at ens arbejde er meningsfyldt og korrekt, og man kan dele sit arbejde med andre, der beskæftiger sig med samme fagområde. Desuden oparbejder det en færdighed i at præsentere og forklare sit arbejde, og man har mulighed for at forbedre sin CV, når artiklerne i tilknytning til konferencen bliver kontrolleret og optaget i offentlige publikationer, fortæller den foretagsomme Krisztina Leban.

2010-versionen af konferencen udvidede skaren af potentielle deltagere via en online-dimension, og som noget nyt i år får konferencen nu også en direkte kobling til den internationale ingeniørsammenslutning IEEE. Forslaget kommer igen fra Krisztina Leban, som ud over at være ph.d.-stipendiat også er næstformand for IEEE Aalborgs studenterorganisation.

Stor opbakning

I samme forbindelse er Spot-konferencen slået sammen med Institut for Energitekniks egen studenterkonference. Det sker med opbakning fra lektor og studienævnsformand Birgitte Bak-Jensen og professor Lasse Rosendahl, der er formand for det såkaldte Energisponsorprogram, som bidrager med deltagerpræmier.

Krisztina Lebans virke som konferencearrangør har siden starten fået støtte fra Ewen Ritchie, der er lektor ved Institut for Energiteknik, og Alin Argeseanu, som er underviser ved det Polytekniske Universitet i Timisoara i Rumænien. Men andre studerende og ansatte ved instituttet har også hjulpet, hvor de kunne:

- Jeg har fået en fantastisk opbakning, og jeg er meget stolt over, at konferencen efter så få år er indarbejdet i undervisningen på School of Engineering and Science, og at den er sponsoreret af Energisponsorprogrammet og IEEE, siger Krisztina Leban.

Målgruppen for konferencen er studerende fra alle de ingeniørretninger, som arbejder med energi (elektrisk, termisk, mekatronik og styring samt elektronik og telekommunikation). Den holdes på Fibigerstræde 16, torsdag den 15. december i tidsrummet fra 8-16.30. Se programmet (pdf).

Yderligere oplysninger:

• Ph.d.-studerende Krisztina Leban, Institut for Energiteknik, AAU, tlf. 9940 3326, mobil 2339 2259.
• Lektor og projektkoordinator Ewen Ritchie, Institut for Energiteknik, AAU, tlf. 99 40 92 41.
• Sekretariatet for Energisponsorprogrammet: Hanne Munk Madsen, tlf. 9940 3313, og Maria Hald, tlf. 9940 9238.