Opfindsom teknologi-brug skal bringe læring ud i virkeligheden

Anderledes teknologiske løsninger fra et nyt tværvidenskabeligt forskningscenter i Esbjerg skal bringe læringen ud af klasselokaler og kursuscentre og ind på legepladser, museer, biblioteker og arbejdspladser.

Lagt online: 08.12.2011

Ambitionsniveauet illustreres af en officiel åbning med international forskerkonference, spiludvikler-konkurrence for studerende og besøg af regionale, nationale og globale samarbejdspartnere.

Det nye ”Center for Design, Læring og Innovation” samler et usædvanligt bredt felt af fagfolk. Arrangørerne nævner selv så forskellige kompetencer som interaktionsdesign, uddannelsesvidenskab, medialogi, kunst, æstetik, psykologi, kommunikation, kultur, antropologi, datalogi og ingeniørvidenskab. Det lyder som opskriften på akademisk biksemad, men retten giver god mening i forhold til målsætningen om at gøre læring til noget fornøjeligt, som vi kan møde overalt:

- Teknologien kommer ikke i første række. Det er mennesket og selve anvendelsen af teknologien, som er det centrale for os. Derfor har vi brug for pædagogisk, psykologisk og social viden om de grupper, vi designer teknologien for, og den viden kan vi få via det tværgående samarbejde, forklarer lektor Eva Petersson, som er leder af det nye forskningscenter. Hun kommer selv fra det it-kyndige vækstmiljø omkring medialogi-uddannelsen på AAU-Esbjerg, og centerlederen ser den brede opbakning til etableringen af det nye center som garant for fortsat udvikling.

- Anerkendelsen er meget vigtig for os og for vores relationer til eksterne samarbejdspartnere. Vi har brug for et etableret og anerkendt miljø, hvis vi skal fortsætte vores positive udvikling og blive ved med at tiltrække flere studerende, undervisere og forskere til Esbjerg. Det miljø får vi nu skabt, så jeg er meget, meget glad, siger Eva Petersson.

Eksperimenterende handlekraft

Et digitalt samarbejde med vikingemuseet i Ribe om en prototype, der kan formidle historisk viden til børn, er blandt de konkrete eksempler på ph.d.-forskningsprojekter med kobling af teknologi og læring, som bliver præsenteret i forbindelse med åbningen af centret. Mange flere projekter er på vej, og blandt dem er et samarbejde med Esbjerg Kommune om udvikling af en teknologisk platform til uformel videns- og informationsdeling blandt de ansatte i en offentlig organisation.

Det skarpe fokus på håndgribelige løsninger er afgørende for en af det nye Esbjerg-centers varmeste fortalere, institutleder Annette Lorentsen fra Aalborg Universitets Institut for Læring og Filosofi. Hun glæder sig til at se resultaterne af et tættere parløb mellem hendes eget instituts kompetencer og den unikke tilgang til teknologi, som hun oplever i medialogi-miljøet i Esbjerg.

- De har en meget eksperimenterende vinkel på teknologien, og de har taget mig med storm med deres evne til at få mennesker, teknik og forretningsprocesser til at spille sammen på en god måde. Desuden er de meget handlingsorienterede, og det passer fint med vores egen tilgang. Hvis man skal lave noget om, kan man ikke bare nøjes med at sidde og snakke om det, siger Annette Lorentsen.

Hun lægger også vægt på, at det aftalte samarbejde inkluderer de øvrige uddannelsesinstitutioner i Esbjerg og Esbjerg Erhvervsakademi, så resultaterne af centrets virke kan få størst mulig effekt og udbredelse.

Torsdagens officielle åbning af det nye center ledsages af en international videnskabelig konference (ArtsIT), hvor forskere fra en lang række lande er samlet for at udveksle viden om kombination af kunst og teknologi.
Sideløbende samarbejder studerende på en ”Game Jam” om at udvikle et færdigt computerspil.

Yderligere oplysninger:

Invitation til åbningen af det nye ”Centre for Design, Learning and Innovation” (DLInnovation) torsdag den 8. december fra 12-16. Begivenheden streames på nettet fra 13-16.
• Mere information om ArtsIT 2011 konferencen.
• Centerleder og lektor Eva Petersson, Institut for Arkitektur og Medieteknologi, AAU Esbjerg, tlf. 9940 7730, mobil 2310 4456.
• Institutleder Annette Lorentsen, Institut for Læring og Filosofi, AAU, mobil 3057 2257.
• Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, AAU, mobil 2340 6554.