Nyt center skal mindske udgifter i pleje- og sundhedssektoren

Forleden rundede vi 7 milliarder mennesker i verden. Det skyldes blandt andet, at vi lever længere, og det medfører en lang række samfundsmæssige udfordringer, også i Danmark. Nu samler Aalborg Universitet (AAU) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) gode kræfter for at finde løsninger, der kan bidrage til at løse en af udfordringerne; de stadigt stigende udgifter til pleje- og sundhedssektoren.

Lagt online: 14.11.2011

Det kommer til at foregå i det nyoprettede e-Health Tech – et Center for Sundheds- og Velfærdsteknologi med mere end 100 aktive forskere, og som mere end 20 private virksomheder støtter op om.

- Her skal vi koncentrere os om at finde løsninger, så vi kan levere den teknologi, som skal bruges, når de nye supersygehuse står klar om små ti år. De nye supersygehuse vil have færre sengepladser end vi har været vant til. Det skyldes, at flere skal behandles i eget hjem, og at der dermed skal bruges færre hænder i sundhedssektoren, men det kræver en teknologi, som vi på AAU sammen med forskere fra DTU nu går i gang med at etablere, så den kan være klar til brug, når supersygehusene er opført, siger professor Ole Kæseler Andersen fra Aalborg Universitets Institut for Medicin og Sundhedsteknologi.

Det kan eksempelvis være teknologiske løsninger til folk, der har fået en hjerneskade efter et slagtilfælde.

- Typisk kommer de på en rehabiliteringsafdeling til genoptræning nogle måneder med intensiv træning. Når opholdet der er slut, kommer de tilbage til eget hjem og går af og til træning hos en fysioterapeut, men træningsmængden går markant ned, da de økonomiske ressourcer ikke rækker til så meget. Det kan afhjælpes, hvis patienten derimod laver øvelserne i eget hjem med mulighed for direkte supervision over internettet. Fysioterapeuten kan med jævne mellemrum følge med online og eventuelt se på tidligere optagelser og lave de nødvendige korrektioner, hvis patienten laver øvelserne uhensigtsmæssigt. Træningen kan målrettes og gøres spændende ved anvendelse af spilteknologi udviklet til de præcise øvelser. På den måde vil patienten kunne lave samme mængde øvelser som under rehabilitering, men nu i eget hjem og dermed til en langt lavere pris. Det vil være en win-win situation med øget behandlingstilbud for patienten og samtidig et reduceret mandskabsbehov for pleje- og sundhedssektoren, siger Ole Kæseler Andersen.

- Det skal være særdeles enkelt for patienten, så det er vores opgave at lave en meget brugervenlig teknologi, der blot kræver, at patienten trykker på én enkelt knap for at starte målingerne. Derfor er det vigtigt, at vi udvikler systemerne i samarbejde med professionelle inden for sundhedspleje såsom sosu-assistenter, fysioterapeuter og hjemmesygeplejersker, som har fingeren på pulsen, siger Ole Kæseler Andersen.

Et område i fokus

Velfærdsteknologi er virkelig kommet i fokus. I det nye regeringsgrundlag er ordet ”velfærdsteknologi” nævnt ikke mindre end otte gange, så der er fokus på den omfattende opgave, som e-Health Tech – et Center for Sundheds- og Velfærdsteknologi står over for, men Ole Kæseler Andersen er optimist.

- DTU bidrager med stærke kræfter og masser af viden inden for sensorer og informatik, mens vi fra AAU kan bidrage med erfaringerne fra 25 års forskning i sundhedsteknologi, og vi har masser af viden om indlejrede softwaresystemer og trådløs kommunikation fra mobileventyret i det nordjyske. Udover sundhedsteknologien, datalogi og elektroniske systemer kan vi også bidrage med international stærk forskning i medieteknologi og robotteknologi, så jeg føler virkelig, at vi med det nye center er godt rustet til at løse den store og spændende opgave, der ligger foran os, og jeg er sikker på, at de løsninger, som centret kommer frem til, vil gavne hele det danske sundhedsvæsen, siger Ole Kæseler Andersen.

For yderligere information

• Professor Ole Kæseler Andersen, 26 71 30 38 (er i USA, men kan træffes fra klokken 12.00 dansk tid) oka@hst.aau.dk
  • Dekan Eskild Holm Nielsen, Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, AAU, 29 44 83 37
  • Dekan Egon Toft, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, 40 18 98 19