Gruppeeksaminer genindføres i en ny form

For fem år siden afskaffedes muligheden for at gå til gruppeeksamen ved universiteterne, men med de seneste politiske signaler må det forventes, at muligheden bliver genindført. Betingelsen vil være, at der er tale om et tværfagligt projekt, hvor gruppeeksamen er særligt velbegrundet. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Aalborg Universitet tager nu et konkret og erhvervsrettet initiativ i denne anledning.

Lagt online: 30.09.2011

Fakultetets dekan, Hanne Kathrine Krogstrup, siger: ”Vi har på Aalborg Universitet altid været blandt de førende, når det drejer sig om at skabe mulighed for teamwork på tværs af faggrænserne. Det er i høj grad en sådan tværfaglig viden, Danmark skal leve af. Tværfagligheden omfatter for det første forskernes arbejde, og med de nye muligheder for tværfaglig gruppeeksamen vil vi også kunne skabe bedre praktisk mulighed for tværfaglighed allerede under studiet på Aalborg Universitet”.

”Et af de oplagte steder at begynde vil være at opfordre til teamwork mellem revisorkandidatstuderende og jura- og erhvervsjurastuderende. I det praktiske liv er der mange opgaver hos en virksomhed, der kræver et tæt samarbejde mellem revisor og advokat, og vi vil lære de studerende, der har lyst til det, et sådant samarbejde allerede mens de skriver speciale”, siger professor, dr. jur. Erik Werlauff fra Revisorkandidatuddannelsen ved Aalborg Universitet.

Som nærliggende eksempler på, hvordan disse nye muligheder kan komme de studerende ved Aalborg Universitet til gode, nævner han, at opgaver i forbindelse med virksomhedsomdannelse, aktieoptioner til medarbejdere, strukturændringer, fusioner og overtagelser samt mange komplekse kontrakter kræver et samspil mellem revisor og advokat, og dette vil Aalborg Universitet gerne træne de studerende i.

”Revisorkandidatstudiet og Jura- og erhvervsjurastudiet vil opstille et idékatalog til de studerende”, fortsætter Erik Werlauff. ”I kataloget får de studerende nogle praktiske og fagligt udfordrende ideer til emner, som kræver teamwork mellem revisor og advokat. Derefter kan f.eks. en revisor- og en jurastuderende i fællesskab udarbejde deres speciale og forsvare det sammen ved eksamensbordet”.

Dekan Hanne Kathrine Krogstrup understreger, at det som hidtil skal være således, at der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Der er altså ingen studerende, der kan gemme sig bag en anden studerendes arbejde.

Hun fortsætter: ”Den tværfaglighed, vi nu vil kunne tilbyde ved Aalborg Universitet, passer perfekt sammen med det censorkorps, vi har. Vi har mange censorer fra det praktiske liv, også advokater, revisorer og firmajurister.”

”Vi tror bestemt, at censorerne vil kunne værdsætte de tværfaglige specialeprojekter, og når de studerende kommer ud fra Aalborg Universitet med deres eksamensbevis i hånden, vil de dermed allerede være godt trænet til det tværfaglige samarbejde, der kræves af dem i det praktiske liv”, slutter dekan Hanne Kathrine Krogstrup.

Yderligere oplysninger

• Dekan Hanne Kathrine Krogstrup, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, tlf. 99409605
  • Prodekan Søren Kristiansen, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, tlf. 99409606
  • Professor, dr. jur. Erik Werlauff, Revisorkandidatuddannelsen, tlf. 99408267 / 28796622