Fænomenale idéer fra studerende blev startskuddet til drømmestudieturen

Hvordan lyder det i dine ører, hvis du som studerende på Aalborg Universitet havde en idé, der kunne redde menneskeliv og samtidig gav dig drømmerejsen? Lyder det for godt til at være sandt?

Lagt online: 31.10.2011

Det er det ikke for Johan-Ulrik Lervang og Kristian Brøndum Kristiansen, der begge studerer Cand. Merc. MIKE på 9.semester på Aalborg Universitet og er i praktik på Internationalt Center for Innovation (ICI). De har vundet en studietur til Silicon Valley i Californien, hvor de får muligheden for at bruge deres teoretiske uddannelse mere i praksis. Den faglige konkurrence, som de er blandt vinderne af, er udstedt af Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med henholdsvis AAU og CBS, hvor studerende på AAU og CBS har kæmpet om sejren på baggrund af deres forretningsidéer. Der er udnævnt fire vindere fra hvert universitet, som kommer til at arbejde i Silicon Valley i en måned fra d. 29.oktober til d. 29.november.

Johan-Ulrik er blandt de fire vindere fra AAU på grund af sin fænomenale innovative forretningsidé, der berører kræftbehandling:
”Man vurderer, at over trehundrede mennesker i Danmark årligt får unødig kræft, fordi de får for meget stråling, simpelthen fordi man er for dårlig til at tage røntgenbillederne. Min idé går ud på at minimere unødig kræft på baggrund af overeksponering af røntgenstråling”, siger Johan-Ulrik Lervang lidt hemmelighedsfuldt, da han nødigt vil afsløre alle sine planer.

25-årige Kristian Brøndum Kristiansen udtaler følgende om sin forretningsidé, der gjorde ham til en af vinderne af studieturen:
”Det er en platform, hvor kunder kan købe tilbehør og programmer til at udvide et eksisterende produkt. Idéen åbner op for nye kundegrupper og markeder for produktet, men jeg kan desværre ikke udtale mig mere om det af konkurrencehensyn”, forklarer Kristian Brøndum Kristiansen.

De to mænds drøm om at komme til Californien og arbejde har ligeledes været en medbestemmende faktor for deres sejr. Jacob Dronningelund Knudsen, som var AAU’s koordinator af projektet pointerer nemlig, at vindernes personlige ambitionsniveau for at komme til Californien har været af betydning for udvælgelsen blandt de studerende fra AAU. De vil begge satse på det globale marked, og derfor ser de det som en stor mulighed at komme til Silicon Valley:
”Begge forretningsidéer kan komme ud på det globale marked og specielt med USA som hovedområde. Turen derover giver en god chance for at networke med forskellige mulige partnere derovre, så jeg tror, vi kommer et stort skridt hen ad vejen”, udtaler Kristian Brøndum Kristiansen.

De glæder sig til at få udfoldet deres forretningsidéer endnu mere på deres studietur. Deres ophold byder på en uges undervisning efterfulgt af praktik i en dansk innovativ virksomhed. Johan-Ulrik Lervang skal i praktik på Medallia, der er placeret i Silicon Valley og Kristian Brøndum Kristiansen skal i praktik hos YouNoodle, som ligger i San Francisco. På deres praktikophold skal de blandt andet skal præsentere forretningsidéen og skabe forretningsforbindelser.