Elektronisk tidsskriftpublicering på AAU tilbydes

VBN-redaktionen tilbyder nu tidsskrifter på AAU mulighed for at publicere online. Forskningen på AAU får hermed en unik mulighed for at blive profileret og formidlet gennem egne tidsskrifter.

Lagt online: 13.12.2011

Vi er netop gået i luften med det første elektroniske peer-reviewed tidsskrift, Coaching Psykologi. Vi arbejder med to kommende tidsskrifter, PBL-akademiets ”Journal of Problembased Learning" og ”Geoforum Perspektiv”. Derudover er der flere fagmiljøer, der også har vist interesse. Tidskrifterne udkommer i OJS, Open Journal System, som er open source software udviklet af Puplic Knowledge Project (PKP).

Hvad er OJS

OJS er en publiceringsplatform som giver den enkelte tidskriftsredaktion mulighed for at redigere og publicere onlinetidsskrifter i én og samme arbejdsgang. Der er en række forskellige indstillinger, der kan tages i brug alt efter, hvilke dele af systemet, man ønsker at arbejde med. Man kan altså vælge enten kun at tage et trin, publiceringsdelen, i brug eller anvende alle trinene der dermed samler den redaktionelle kommunikation, tilretning, peer review-proces og publicering i ét workflow. Coaching Psykologi er et Open Access tidsskrift, men ønsker man en betalingsmodel kan det også administreres gennem OJS. Coaching Psykologi kan læses på www.coachingpsykologi.org

Aalborg Universitetsforlag

VBN-redaktionen har indgået et samarbejde med Aalborg Universitetsforlag, som udgiver tidsskriftet, og håndterer registreringen af ISSN til det enkelte tidsskrift, såfremt tidsskriftet er peer-reviewed.

Vil du vide mere?

Hvis du går i tidsskrifttanker eller ønsker yderligere information om OJS, er du meget velkommen til at kontakte VBN-redaktionen ved Nils Thidemann eller Maria A. Madsen. Vi står for undervisning i brugen af systemet, yder løbende support samt sørger for de praktiske foranstaltninger i forbindelse med udgivelse af det første tidsskriftnummer.

De bedste hilsener,
Nils og Maria