Død leopard med til at pirre elevers nysgerrighed

Undersøgelse af en død leopard er blandt de lærerige aktiviteter på Dansk Naturvidenskabsfestival, som i denne uge trækker et rekordstort antal skoleelever fra hele Nordjylland til Aalborg Zoo.

Lagt online: 28.09.2011

Det er udviklingschef og chefzoolog Per Christiansen fra Aalborg Zoo & Aalborg Universitets Institut for Kemi og Bioteknologi, som på grund af den nylige aflivning af dyreparkens gamle hunleopard er i stand til at give eleverne en oplevelse for livet ved at lade dem deltage i dissekeringen af leoparden. Den rutinerede zoo-formidler er forberedt på, at arbejdet fremkalder følelsesladede reaktioner hos eleverne:

- Nogen synes, at det er klamt at se på og synd for dyret. Men det betyder meget, hvordan vi præsenterer det for eleverne. Det drejer sig om en over 18 år gammel hunleopard, som nåede en alder, hun aldrig ville være kommet i nærheden af ude i naturen.

- Hun var gammel og træt, og hun havde problemer med nyrerne og problemer med at spise. Derfor skulle hun under alle omstændigheder aflives. Nu bruger vi hende til at vise, hvordan en leopard ser ud indeni. Skindet bliver garvet og behandlet, så det kan komme ned i vores skoletjeneste, og skelettet bliver også gemt, så det eksempelvis kan gøre gavn i videnskabelig sammenhæng, forklarer Per Christiansen.

Femdoblet tilslutning

Zoologen og de mange øvrige eksperter, som deler ud af deres viden og smitter med deres engagement ved den nordjyske del af den landsdækkende naturvidenskabsfestival, er i år sikret et rekordstort publikum. Et tilbud til skoleklasser om gratis transport og entre har femdoblet antallet af forhåndstilmeldinger i forhold til i fjor. Resultatet er, at 5.787 elever fra 3.-9. klassetrin på skoler i hele landsdelen i år deltager i arrangementet.

Blandt Aalborg Universitets mange øvrige demonstrationer er fysikshow, racerbiler, minirobotter, segways og gameshow med trampolinhop.

Video: Leopard-dissektion og muskellære

Video: Derfor skulle leoparden aflives

Yderligere oplysninger:

• Læs mere om Dansk Naturvidenskabsfestival i Aalborg, i København og på landsplan.
  • Formidler Rikke Kruse Nielsen, Aalborg Zoo, mobil 2510 7839.
  • Kommunikationsmedarbejder Jane Jacobsen, AAU, mobil 3070 8309, tlf. 9940 7399.
  • Udviklingschef Per Christiansen, Aalborg Zoo & AAU, mobil 3016 7531, tlf. 9631 2924.