De kærlige pufs mester gæster København

Når politikerne ønsker at få befolkningen til at ændre adfærd på et område, griber de gerne til én af to muligheder. Enten bliver noget forbudt eller også hæves prisen for eksempelvis cigaretter for at få folk til at ryge mindre eller prisen på frugt sættes ned for at få folk til at spise mere frugt og blive sundere, men der er en tredje mulighed, og det er der nu mulighed for at høre mere om, når en af de helt store inden for nudging kommer til København.

Lagt online: 18.10.2011

- Vi mennesker er ikke perfekt rationelle. Fordi prisen på frugt og grønt bliver sat ned, spiser vi ikke nødvendigvis mere af det. Mange andre ting end prisen spiller ind, og selv om vi gerne vil leve sundere, har vi en tendens til at spænde ben for vores egne langsigtede mål. Men nudging kan være med til at hjælpe os til at nå vores mål og få os til at gøre det, vi egentligt gerne vil gøre, og vi er utrolig glade og stolte over, at en af de helt store kapaciteter inden for nudging, Richard Thaler, har sagt ja til at komme til København og holde foredrag, siger formand for Dansk Nudging Netværk, Pelle Guldborg Hansen.

Nudging kan oversættes til ”kærlige puf” og handler om, at mennesker hjælpes til at træffe de valg i dagligdagen, der gør, at de kommer til at leve på den måde, som de egentligt gerne vil leve.

- Eksempelvis går knap 90 % af danskerne ind for organdonation. Alligevel er kun 14 % procent af danskerne registreret som organdonorer. I Sverige er tallet over 80 % procent. I Danmark skal vi nemlig aktivt sige "ja" til at blive organdonor, og det får mange aldrig gjort, selv om de egentlig gerne vil. I Sverige er man til gengæld automatisk donor, så her skal man aktivt sige "nej", og forskellen på antallet af registrerede organdonorer i Sverige og Danmark er et godt eksempel på, hvor stor en forskel en lille ændring, et nudge, kan have, siger Pelle Guldborg Hansen.

Et andet eksempel på at vi ikke gør, som man måske kunne forvente, kan ses ved buffetbordet.

- Får vi en stor tallerken, har vi en tendens til at fylde den op. Et lille nudge kan være at erstatte de store tallerkener med nogle mindre. Så kunne man måske tro, at vi vil gå til buffeten flere gange for at få den samme mængde mad, som vi fik med den store tallerken, men det gør vi ikke, så det lille nudge kan hjælpe os til at leve sundere, siger Pelle Guldborg Hansen.

Meal Science & Public Health Nutrition (MENU) ved Aalborg Universitet København er med i Dansk Nudging Netværk.
- Det er vi, fordi nudging tilbyder forskere i fødevarer og sundhed gode værktøjer for at hjælpe mennesker til at træffe sundere valg, når de eksempelvis står ved buffeten i kantinen. Man går ud fra, at kunderne nærlæser varedeklarationerne på fødevarerne og vender argumenterne for at købe varen eller lade være, men sådan fungerer det slet ikke. Nudging kan bruges til at hjælpe os til at træffe de sunde valg, som de fleste af os jo ønsker, uden at vi skal tænke nøje over hver enkelt valg, vi foretager i supermarkedet, siger professor Bent Egberg Mikkelsen fra Aalborg Universitet København.

Pelle Guldborg Hansen ser frem til foredraget, og han har en opfordring til danskerne.

- Vi står over for massive udfordringer i det danske samfund, men for mig at se er der ingen tvivl om at succesfuld nudging vil kunne klare en del af udfordringerne. Det kræver, at borgerne forstår og accepterer nudging, for det skal komme nede fra og op. Og for bedre at forstå og acceptere det, vil jeg opfordre danskerne til at komme til Richard Thalers foredrag. Han er virkelig en kapacitet på området, og han er inspirerende, så det er virkelig en unik mulighed for at lære, hvad nudging er, hvordan det fungerer, og hvordan det kan hjælpe den enkelte borger til at få et bedre liv og gøre Danmark til et endnu bedre samfund, siger Pelle Guldborg Hansen.

For yderligere information:

Pelle Guldborg Hansen, formand for Dansk Nudging Netværk, mobil 2660 1015
Professor Bent Egberg Mikkelsen, Aalborg Universitet, 9940 2556 / mobil 25 38 43 66

Richard Thaler holder sit foredrag fredag d. 21. oktober klokken 10.00-12.00 på Professionshøjskolen, Metropol Campus Rådmandsmarken, Sigurdsgade 26, 2200 København K. Der er offentlig adgang.